Del : SMS

Useriøse ansøgere plager virksomheder

pix-arbejdsmarked
Foto:

Jobansøgninger fra arbejdsløse har det seneste år fyldt stadig mere i skrivebordsskuffen hos små og mellemstore virksomheder. Og de er ikke altid lige seriøse.

Artiklen fortsætter under annoncen
Det fortæller hver tredje arbejdsplads i en rundspørge fra Politiken Research blandt 300 virksomheder.

A-kassernes brancheorganisation, AK-Samvirke er overrasket over virksomhedernes melding. Direktør Verner Sand Kirk siger til Politiken, at en årsag kan være a-kassernes vejledning:

»Den kan måske nogle gange ikke være klar nok. På den ene side skal a-kasserne vejlede de arbejdsløse til at søge et rimeligt antal job, de kan bestride. Men omvendt skal de heller ikke vejledes til at søge job, hvor det er åbenbart formålsløst«.

Læs også: 39 pct arbejder igen efter tre måneders lediggang

Beskæftigelsesminister Inger Støjberg (V) er ærgerlig over de useriøse ansøgninger:

»Jeg kender ikke baggrunden for, hvorfor nogle ledige sender proformaansøgninger. Men jeg synes, det er en skam, hvis man gør det«, siger hun til Politiken.

Beskæftigelsesministeren afviser, at Arbejdsdirektoratet presser a-kasserne og dermed de ledige til at skrive ansøgninger på samlebånd. Hun ser ingen grund til at pille ved de nuværende regler.

»Der er den rummelighed, der skal være. Vi har førhen haft et system, hvor man skulle sende fire ansøgninger per uge. Det er der blevet ændret på netop for at tage hensyn til, at der kan være store forskelligheder inden for brancher og geografiske områder«, siger Inger Støjberg ifølge Politiken.

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.

Brandview produceres i tæt samarbejde med Public Impact, som er Berlingske Medias content marketing bureau. Læs mere om Public Impact og Brandview eller kontakt salgschef Suzie Hove på suzh@berlingskemedia.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

For under et år siden var olieprisen i frit fald. Hele verden holdt vejret og markederne skælvede af både glæde og gru. Men pludselig er der ingen, der taler om olie længere. Hør investeringsdirektør...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere