Del : SMS
Berlingske Business

Useriøse ansøgere plager virksomheder

pix-arbejdsmarked
Foto:

Jobansøgninger fra arbejdsløse har det seneste år fyldt stadig mere i skrivebordsskuffen hos små og mellemstore virksomheder. Og de er ikke altid lige seriøse.

Artiklen fortsætter under annoncen
Det fortæller hver tredje arbejdsplads i en rundspørge fra Politiken Research blandt 300 virksomheder.

A-kassernes brancheorganisation, AK-Samvirke er overrasket over virksomhedernes melding. Direktør Verner Sand Kirk siger til Politiken, at en årsag kan være a-kassernes vejledning:

»Den kan måske nogle gange ikke være klar nok. På den ene side skal a-kasserne vejlede de arbejdsløse til at søge et rimeligt antal job, de kan bestride. Men omvendt skal de heller ikke vejledes til at søge job, hvor det er åbenbart formålsløst«.

Læs også: 39 pct arbejder igen efter tre måneders lediggang

Beskæftigelsesminister Inger Støjberg (V) er ærgerlig over de useriøse ansøgninger:

»Jeg kender ikke baggrunden for, hvorfor nogle ledige sender proformaansøgninger. Men jeg synes, det er en skam, hvis man gør det«, siger hun til Politiken.

Beskæftigelsesministeren afviser, at Arbejdsdirektoratet presser a-kasserne og dermed de ledige til at skrive ansøgninger på samlebånd. Hun ser ingen grund til at pille ved de nuværende regler.

»Der er den rummelighed, der skal være. Vi har førhen haft et system, hvor man skulle sende fire ansøgninger per uge. Det er der blevet ændret på netop for at tage hensyn til, at der kan være store forskelligheder inden for brancher og geografiske områder«, siger Inger Støjberg ifølge Politiken.

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere