Del : SMS
Berlingske Business

Udlændinge strømmer til danske servicejob

09BUSServicearbejdere-Indve.jpg
Søren Melgaard Hansen er regionsdirektør hos Elite Miljø, der trods 2.300 medarbejdere sjældent modtager en ansøgning fra en dansker.?Foto: Mads Nissen

Antallet af udlændinge, der besætter jobbene i rengøringsbranchen, fortsætter med at stige. Jobbene har lav prestige hos danskerne.

Artiklen fortsætter under annoncen

På trods af dagpengereformen og debatten om danskerne i lavtlønsjob fortsætter udenlandske statsborgere med at besætte mange af jobbene i servicebranchen.

Siden starten af 2012 er antallet af udlændinge i rengøringsbranchen vokset med knap 3.000, målt på fuldtidsbeskæftigede. Det svarer til en stigning på godt 27 procent, ifølge tal, som Business har trukket fra jobindsats.dk. Ser man dertil på antallet af såkaldt forgæves rekrutteringer, der dækker over virksomheder, som i første omgang ikke har fået den arbejdskraft, de har efterspurgt, topper rengøringsassistenterne listen. De forgæves rekrutteringer til netop den stillingsbetegnelse er fra 2012 til 2013 steget fra 113 til 656, viser to rapporter fra Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering.

Gør 500 kvadratmeter rent på en time

Hos virksomheden Elite Miljø, hvor tre fjerde­dele af de 2.300 medarbejdere er udlændinge, konstaterer direktør for Region Øst, Søren Melgaard Hansen, at ansøgningerne kun i sjældne tilfælde stammer fra personer med dansk oprindelse. Det mønster har ikke ændret sig det seneste år, forklarer han.

09BUSForsiden.jpg

»I storbyerne og de største provinsbyer har vi stort set ingen danske medarbejdere. Vi skeler ikke til nationalitet, men jobbet kræver, at man skal kunne rengøre 500 kvadrat­meter på en time, og det er det ikke alle, der formår. Jeg synes, det er positivt, at vi har udenlandsk arbejdskraft, som kan varetage disse job. De lærer dansk og tjener langt mere end i hjemlandet. Problemet er, hvis danske ledige ikke kommer over i andre brancher,« siger regionsdirektøren, der også sidder i det lokale beskæftigelsesråd og understreger, at alle får overenskomst­mæssig løn, og at jobbene bliver slået op på Jobnet.

Forsker: Danskerne i hård konkurrence

Men øvelsen med at få opkvalificeret danskerne til andre job er svær, lyder det fra Bo Sandemann Rasmussen, økonom på Aarhus Universitet.

»Især ufaglærte møder konkurrencen fra udlændingene og har vanskeligere ved at få job med højere kvalifikationer. Nogle vil kunne efteruddanne sig videre, men næppe alle. Derfor er man nok også nødt til at tage andre redskaber i brug,« siger han og peger eksempelvis på at lette skatten for de lavest lønnede eller at se på overførsels­indskomsterne.

pix-OpvaskereOpvaskere

Hos ISS påpeger HR-direktør Finn Vestergaard, at branchen stadig kæmper med sit image:

»Jobbet har nok lav prestige for en dansker, mens det for en udlænding handler mere om de penge, de kan tjene,« siger han.Men man hører også historier om, at jeres branche faktisk foretrækker udlændinge?

»Vi har ingen præferencer om nationalitet. En motiveret dansker står faktisk stærkt i feltet, for vedkommende kan sproget, hvilket vores kunder i stigende grad efterspørger,« siger han.

LEGO fremlægger årsregnskab Lego

Regeringen har med bl.a. forkortelsen af dagpengeperioden og en kontanthjælps- og en skattereform forsøgt at øge tilskyndelsen til at tage lavtlønsjob. Netop nu er den i gang med forhandlinger om en ny beskæftigelsesreform, der skal styrke jobcentrenes kontakt til virksomhederne og sikre mere efter­uddannelse.

Berlingske har forsøgt at få en kommentar fra 3Fs servicegruppe til udviklingen.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere