Del : SMS
Berlingske Business

Tag ansvar for din egen karriere

karrierestigen

Skal du søge et nyt job i virksomheden eller eksternt? Vil du skifte branche? Hvordan ser dit drømmejob i det hele taget ud? HR-direktør i Codan, Ditte Marstrand Wulf giver gode råd til.

Artiklen fortsætter under annoncen

Vær tro mod dig selv. Så enkelt siger hun det, Ditte Marstrand Wulf, om hvordan man finder ud af, om det er på tide at skifte job fra en lederstilling til en anden, måske tungere, stilling, og om hvordan man finder det rette job.

Selv har hun taget springet flere gange og arbejdet i brancher så forskellige som elektronik, it, mode og nu den finansielle branche. I 14 år har hun med bl.a. HR som fag vejledt andre ledere og ansatte om deres karrieremuligheder, ligesom hun gør det i dag som Nordisk HR-direktør i Codan og som mentor for flere både inden og uden for virksomheden.

Leder på jobjagt

»Alle fire gange, jeg er skiftet, har det været fordi, at et executive searchfirma har henvendt sig. Jeg sad i et godt job, men følte også, at det, jeg var ansat til, f.eks. at lave en ny, forretningsorienteret HR-strategi, var fuldført,« fortæller Ditte Marstrand Wulf.

Har man en fornemmelse af, at man gerne vil skifte job, bør man ifølge hende som det første finde ud af, om det er internt, man vil skifte, eller om man vil noget helt nyt. Langt de fleste ledere vil gerne have mere ansvar i forbindelse med et jobskifte, og en ud af fire ledere drømmer om at skifte job til en ny virksomhed, viser Det Danske Ledelsesbarometer, en undersøgelse blandt over 3.000 ledere. Men der er god grund til først at afsøge alle muligheder i den virksomhed, man sidder i. Særligt hvis det er en stor eller international virksomhed, for så er der gode chancer for at kunne avancere.

»Der, hvor man er, har man som regel goodwill, man har skabt resultater, man kender arbejdskulturen. Har du kun været der i få år, kan der stadig være masser af muligheder der. Har du været hos din chef eller HR-partner og sagt, at du er klar til nye udfordringer? Har du lagt en plan for, hvilke kompetencer du mangler for at blive salgsdirektør, hvis dét er, hvad du vil? Har du lavet en udviklingsplan?« spørger hun.

Aktivér dit netværks netværk

Det handler om at tage ansvar for egen udvikling, som mantraet for karriereplanlægning lyder i Codan i dag.

»Du er ansvarlig for din fremtid, så du skal ikke sidde og vente på, at andre kommer og prikker dig på skulderen eller vente på den årlige MUS-samtale,« siger HR-direktøren.

roslev - biz

Vil man gerne skifte virksomhed eller branche, skal man aktivere sit netværk og sit netværks netværk, da omtrent 80 procent af alle lederstillinger besættes uden at blive slået op.

»Vil du være marketingschef hos Coca Cola, så find ud af, hvem direktøren er, og hvem du kender, der kender ham,« lyder rådet.

Dernæst kan man tage kontakt til executive searchere – eller i folkemunde: Headuntere.

»Find ud af, hvilke executive searchere der har gode kontakter i den branche, du vil arbejde i, og drik så en masse kaffe med folk i de firmaer, så de ved, hvem du er.«

Skriv dit cv på engelsk

Sørg desuden for at have et rigtig godt cv liggende på LinkedIn.

»Det er jo verdens største professionelle kandidatdatabase, som alle bruger. Vis, hvilke resultater, du har skabt. Skriv f.eks. hvis du har leveret en vækst på 30 procent i dit nuværende job. Og lav cv'et på engelsk, for bureauer fra andre lande anvender også LinkedIn.«

Men hvad er da det rigtige job? Her handler det ifølge Ditte Marstrand Wulf om at være autentisk. To ting, skal man identificere.

»Hvad er du rigtig god til, hvad er dine styrker og kompetencer, hvor du er helt unik? Og hvad synes du er sjovt at lave? Når du kører hjem fra arbejdet om fredagen og tænker, at det var en fantastisk uge, har du så rejst verden rundt, ledede du et stort team på 50 mennesker, eller arbejdede du hjemme? For kan du parre de to ting, altså hvordan du er fagligt dygtig og hvad du trives med at lave, kan du svare meget konkret, når du bliver spurgt, hvad du gerne vil. F.eks. kan du sige, at du gerne vil være markedsføringschef hos Coca Cola, hvor du ikke rejser så meget, fordi du har tre små børn, og en kone, der også gør karriere,« siger Ditte Marstrand Wulf.

Når du så bliver tilbudt et job, som rammer plet på de kriterier, kan det være en god idé også at få en fornemmelse af, om du som menneske passer ind på arbejdspladsen og til kulturen det nye sted.

»Jeg beder selv om at få lov til at snakke med andre i den ledergruppe, jeg skal sidde i for at mærke, om det er en ledergruppe, jeg vil passe godt ind i. Det har været godt at møde andre fra virksomheden, før jeg sagde ja,« siger Ditte Marstrand Wulf.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere