Del : SMS
Berlingske Business

Staten og København i opgør om jobcirkus-millioner

Farvergade_Business
Aktiveringstilbuddet i Farvergade midt i København blev i de officielle papirer kaldt et »intensivt 25-timers jobsøgningskursus«, men den virkelighed, der mødte de ledige i jobcenteret i Farvergade, var en helt anden. Foto:

Københavns Kommune har stævnet Arbejdsmarkedsstyrelsen, der har tilbageholdt 60 mio. kr. i statslig refusion for et jobcenter i Farvergade.

Artiklen fortsætter under annoncen

Et succesfuldt aktiveringstilbud helt inden for lovens rammer? Eller kynisk og overlagt spekulation i statslige refusioner på bekostning af de ledige?

Det er det spørgsmål, som Østre Landsret fra i dag skal tage stilling til, når Københavns Kommune og Arbejdsmarkedsstyrelsen tørner sammen i efterspillet af den såkaldte Farvergade-sag, hvor København blev beskyldt for at snyde med millionrefusioner for aktivering af ledige.

Aktiveringstilbuddet i Farvergade midt i København blev i de officielle papirer kaldt et »intensivt 25-timers jobsøgningskursus«, men den virkelighed, der mødte de ledige i jobcenteret i Farvergade, var en helt anden. Huset i Farvergade skulle officielt summe af aktivitet og flere end 700 ledige, men reelt var der ikke flere end 30-40 ledige til stede hver dag.

Imens hævede Københavns Kommune den højeste refusion hos staten for at aktivere de ledige minimum 25 timer om ugen, selv om de ledige reelt kun skulle møde op i Farvergade halvanden time om ugen. Rystet forvaltning

For to år siden – i oktober 2010 – fortalte Berlingske historien om det tomme hus i Farvergade, hvor det kom frem, at kommunen var under mistanke for storstilet snyd med refusioner og med tilbud til ledige.

Berlingskes undersøgelse af sagen sendte rystelser gennem Beskæftigelses- og Integrationsforvaltningen i København. Som en direkte følge modtog Folketingets Ombudsmand en historisk anmeldelse i sagen fra en højtplaceret embedsmand. Embedsmanden, der er blandt vidnerne i retssagen, stod siden frem i Berlingske og fortalte om sine forgæves advarsler mod ordningen i Farvergade. Han havde allerede i 2008 undersøgt, om ordningen levede op til lovens krav, således at kommunen kunne hjemtage den højeste statslige refusion på 65 procent af de lediges kontanthjælp.

Svaret fra embedsmanden, der havde rådført sig i Arbejdsmarkedsstyrelsen, var klart: Ordningen levede ikke op til lovens krav for at hjemtage den højeste refusion. Alligevel blev ordningen i Farvergade gennemtrumfet.

Siden slog Arbejdsmarkedsstyrelsen fast, at tilbuddet i Farvergade ikke levede op til lovens krav for at få 65 procent i refusion. Derfor skulle kommunen som udgangspunkt betale 390 millioner kroner tilbage i for meget opkrævet refusion for 2008 og 2009 for Farvergade og en række andre aktiveringstilbud.

I dag er det beløb barberet ned til 60 millioner kroner, efter at kommunen har dokumenteret, at reglerne blev overholdt i en række andre aktiveringstilbud. Derfor er det i dag kun tvisten om det mulige snyd i Farvergade, der står tilbage, og som skal behandles over tre dage i landsretten i denne uge.

Sagen fik Arbejdsmarkedsstyrelsen til at indskærpe reglerne over for samtlige af landets 98 kommuner, men om sagen i landsretten får konsekvenser for andre kommuner, hvis Københavns Kommune vinder, er tvivlsomt.

»Jeg vil ikke umiddelbart tro, at sagen får konsekvenser for andre kommuner eller aktiveringspolitikken, hvis Københavns Kommune vinder sagen. Refusionsreglerne blev ændret i januar 2011, således at kommunal vejledning og afklaring, som i Farvergade, giver lav refusion ligesom passiv forsøgelse. Det burde derfor ikke længere være muligt at spekulere i forskellen mellem aktiv og passiv forsøgelse, som Farvergade-sagen handlede om,« siger Thomas Bredgaard, arbejdsmarkedsekspert og lektor ved Aalborg Universitet.

Samme pointe finder man hos Flemming Larsen, arbejdsmarkedsekspert og professor på Aalborg Universitet:

»Kommunerne har altid brugt mange kræfter på at spekulere i de statslige refusioner. Det kunne have været en dom med vidtgående konsekvenser, men nu er lovgivningen blevet ændret, så nu bliver det mere en historisk sag. Den har kørt så lang tid, at betydningen er væk udover økonomien og de 60 millioner kroner,« siger Flemming Larsen, der dog peger på en enkelt mulig principiel betydning af sagen om defineringen af aktiveringstilbud:

»Sagen kan dog få vidtrækkende betydning, hvis København vinder, og kommunerne fremover kan definere et aktivt tilbud som noget, hvor man kun møder op halvanden time om ugen, og hvor den ledige står for resten selv, som i Farvergade. Den præcise definition af et aktivt tilbud er ikke beskrevet nogen steder i dag, og sagen kan være med til at definere minimumskravene for et aktivt tilbud.«

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

På trods af store udfordringer med infrastrukturen i mange af de store byer har et partnerskab mellem det offentlige og private længe været en sovende kæmpe.Hør Sampensions direktør Hasse Jørgensen fo...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere