Del : SMS
Berlingske Business

Stadig færre vælger efterløn

pix-snerydning
Foto:

Nye tal fra Danmarks Statistik viser, at der er blevet 6,1 procent færre efterlønsmodtagere. Særligt de 60 - 62-årige vælger efterlønnen fra.

Artiklen fortsætter under annoncen

Der bliver stadigt færre danskere på efterløn. I tredje kvartal 2010 var der i alt 121.700 personer på efterløn, hvilket er et fald på 6,1 procent i forhold til sidste år. Det viser en nye opgørelse fra Danmarks Statistik.

Beskedent fald

Det er særligt blandt de 60-62-årige, at der er blevet færre efterlønsmodtagere siden sidste år. I denne aldersgruppe var der 10,5 pct. færre på efterløn end i tredje kvartal året før, svarende til et fald på 5.500 personer.

Ifølge Danmarks Statistik kan dette blandt andet skyldes, at der er færre i befolkningen i denne aldersgruppe end tidligere.

I alt 7.900 færre danskere har valgt ordningen i forhold til samme periode sidste år, men set i forhold til andet kvartal 2010 er faldet mere beskedent. Dengang var der 122.200 efterlønsmodtagere.

Mest populært blandt kvinder

Ud af de 256.600 danskere over 60 år, som via en forsikring har mulighed for at gå på efterløn, vælger 47,4 procent at droppe jobbet.

Der er stadig flere kvinder end mænd, der vælger at være på efterløn. I tredje kvartal var 68.400 forsikrede kvinder over 60 år på efterløn, svarende til en andel på 54,1 pct. Siden tredje kvartal sidste år er kvindernes andel dog faldet med 1,8 procentpoint, mens mændenes kun er faldet med 0,4 procentpoint.

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere