Del : SMS
Berlingske Business

SF vil have vognmand på finansloven

Kim
SF er gået til de igangværende finanslovforhandlinger med et klart mål om at bekæmpe social dumping, og et af de firmaer, som ifølge SF benytter sig af underbetaling af sin udenlandske arbejdskraft er Kim Johansen International Transport.

Der er behov for nye regler mod social dumping, der bekæmper den måde, som en af Danmarks største vognmænd, Kim Johansen, aflønner sine medarbejdere på, mener SF.

Artiklen fortsætter under annoncen

SF er gået til de igangværende finanslovforhandlinger med et klart mål om at bekæmpe social dumping, og et af de firmaer, som ifølge SF benytter sig af underbetaling af sin udenlandske arbejdskraft er Kim Johansen International Transport.

vognmand flytter mod udlandet

I tirsdagens udgave af Børsen fortæller Kim Johansen, der er en af Danmarks største vognmænd, at han presses ud af Danmark, fordi fagforeningen 3F kører en kampagne mod ham om brug af rumænske og bulgarske chauffører til turene i Europa.

Kim Johansen betaler efter eget udsagn sine chauffører en løn, der er højere end lønnen i deres hjemlande, men stadig under den danske overenskomst. Vognmanden har fået medhold både i Arbejdsretten og en faglig voldgift, der har afgjort, at de udenlandske chauffører ikke kan underlægges dansk overenskomst, fordi de opholder sig for lidt på danske veje.

aa

Den udlægning er SFs arbejdsmarkedsordfører, Eigil Andersen (SF), dog ikke enig i. Han vil have stoppet Kim Johansens måde at drive firma på.

»Min opfattelse er, at en hel del af hans kørsel foregår internt i Danmark, og dermed er det i strid med reglerne. Godskørselsloven siger, at man skal aflønnes efter de kollektive overenskomster, og det overtræder han, når han kun giver lønninger på 8-9.000 kroner før skat, fordi hans chauffører kommer fra Rumænien og Bulgarien,« siger Eigil Andersen til Berlingske Nyhedsbureau.

Ansatte i byggebranchen får lille lønstigning

»Det underminerer både danske job og danske vognfirmaer, som følger reglerne. Derfor skal vi have hans virksomhedspraksis stoppet, hvilket vi kan gøre ved en mindre ændring i godskørselsloven, så den også kommer til at gælde for udenlandske chauffører, der kører for danske firmaer,« siger han.

Til Børsen siger Kim Johansen, at SF-forslaget bekræfter ham i, at hans firma ikke er velkommen i Danmark, selv om han ikke gør noget ulovligt.

»Jeg bliver jaget ud af landet for noget, som for længst er politisk vedtaget i EU, nemlig at vejtransport på tværs af landegrænser ikke må være underlagt nationale hindringer,« siger Kim Johansen til Børsen og understreger, at hans lastbiler har så få aktiviteter i Danmark, at hverken 3F eller Folketinget kan kræve danske overenskomster.

26BBMpolitissk-billede1.jpg

Det er Eigil Andersen ikke enig i, og han vil gerne fjerne al tvivl:

»Når man er dansk vognmand og har dansk kørselstilladelse med tilhørende fordele for intern transport i Danmark, så skal de kollektive overenskomster overholdes. Derfor er det i virkeligheden et spørgsmål om, hvorvidt det ikke allerede er ulovligt, hvad han foretager sig i dag, og ved en lovændring kan vi fjerne al tvivl,« siger Eigil Andersen.

jan johansen

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere