Del : SMS
Berlingske Business

Seniorers erfaringer er i lav kurs

Senior iværksætter

Det er svært at sælge 30 års erfaring til en arbejdsgiver, der vil være firstmover på et evigt foranderligt arbejdsmarked. Derfor skal jobsøgeres kompetencer være ajourførte. Forsker og fagbevægelse er enige og efterlyser et gigantisk kundskabsløft. Men der er uenighed om, hvor ansvaret skal placeres.

Artiklen fortsætter under annoncen

Arbejdsgiverne skal gøre op med myten om, at ungdom altid er bedst og give erfarne jobansøgere en fair chance. Det var opfordringen fra statsminister Helle Thorning-Schmidt (S), der i sin nytårstale brugte en stor del af tiden på at tale seniorernes sag. Det skriver Ugebrevet A4.

»Det er ikke rimeligt, at man skal frygte for sit job, bare fordi man er over 50. Det er heller ikke klogt, hvis der er arbejdspladser, som per automatik skiller sig af med de erfarne«, betonede hun.

Men statsministerens gentagne understregning af seniorernes værdifulde erfaring er ikke nødvendigvis noget, der overbeviser arbejdsgiverne. I hvert fald ikke Rikke B. Ørum, chef for HR og Arbejdsmiljø i arbejdsgiverorganisationen Dansk Erhverv.

Erfaring kan i nogle tilfælde være en gave, medgiver hun. Men andre steder kan det nærmest være en hindring for ansættelse på et dynamisk arbejdsmarked, som har ændret sig med stormskridt, siden seniorerne begyndte at høste deres erfaringer, påpeger HR-chefen.

»Det afgørende for arbejdsgivere i en ansættelsessituation er, om det er erfaringer, de kan bruge. Det er måske ikke 30 års erfaring, de har brug for. Og når seniorerne samtidig er væsentlig dyrere på grund af anciennitet og det progressive lønsystem, vi har på mange områder, står arbejdsgiverne med afvejningen: »Hvad er det, jeg betaler for her?«, siger Rikke B. Ørum.

Hver femte chef indrømmer, at seniorers ansøgninger altid ender direkte i skraldespanden med mindre ansøgeren er mere kvalificeret end de yngre ansøgere. Det viste en undersøgelse blandt 1.011 ledere udført af Voxmeter for Ugebrevet A4 i 2011, og den lussing svider stadig i Ældre Sagen, hvor økonom Peter Halkjær selv byder ind med dokumentation af det problem, statsministeren bragte på bane:

»Flere end hver fjerde, der har trukket sig tilbage fra arbejdsmarkedet efter 60-års-alderen de seneste tre år, har følt sig tvunget til det. Det viser en undersøgelse, vi har foretaget for nylig. Det er en dum afslutning på et arbejdsliv og også dårlig udnyttelse af en potentiel arbejdskraft,« siger han.

Peter Halkjær mener, at der generelt er for lidt anerkendelse af seniorerne på arbejdsmarkedet, og at arbejdsgiverne er for dårlige til at motivere og fastholde de ældre.

»Selv om det går fremad, er det under halvdelen af de 55-59-årige, der opfordres til at fortsætte så længe som muligt efter 60 ifølge vores undersøgelser i 2010 og 2013. Selvfølgelig skal der være en god dynamik, og man skal gøre sig fortjent til en opfordring om at blive. Men jeg tvivler på, at de forudsætninger ikke er til stede i over halvdelen af tilfældene,« siger han til Ugebrevet A4.

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere