Del : SMS
Berlingske Business

Sådan kommer du til tops

Topdamer
Overskrift
06busHanne Lindblad.jpg
Overskrift
Hanne Lindblad
06busHanne_Blume_DONG_Energ.jpg
Overskrift
Hanne Blume
06BUSStine-Bosse.jpg
Overskrift
Stine Bosse
06busLotte Bjerre Knudsen.jpg
Overskrift
Lotte Bjerre Knudsen

Det handler om langt mere end blot at have næsen i bøgerne, hvis de nye, unge studerende vil til tops i dansk erhvervsliv. Fire erfarne erhvervsfolk giver gode råd.

Artiklen fortsætter under annoncen

Stine Bosse, uddannet cand.jur., tidligere topchef i forsikringskoncernen Tryg Vestas.

»Hvis man vil noget med livet, skal man være et modent menneske, og det bliver man ikke, hvis man bare sidder hjemme og studerer. Det er fint, hvis man vil være professor, men hvis man vil noget ledelsesmæssigt, skal man have et bredere syn. Det at prioritere kæreste og familieliv er vigtigt. Jeg er klart tilhænger af, at man går i gang med at få sine børn, inden man bliver færdig med studiet.«

»Frivilligt arbejde er vigtigt. Det siger noget om, hvor engageret den enkelte er, og det er noget af det, vi ser på, når det gælder ledelse. Studenterjob er også en rigtig god idé. Nogle mener, at de skal have et studie­relevant job nærmest inden, de træder ind på studiet. Her mener jeg, at alt tæller. De første år kan det være fint at arbejde hos Mc­Donalds eller på et plejehjem. Når man så kommer længere hen i studiet, kan det være en god idé at få et mere studierelevant arbejde.«

§Hvordan skal de studerende nå alt det?

»Man kan starte med at skære ned på, hvor meget man går i byen og på café. Hvis man begynder i den ende, kan man sagtens nå rigtig meget. I dag starter man nærmest byture onsdag eller torsdag. Det behøver man ikke for at blive et dannet menneske. Mens jeg læste, gik jeg ikke på café.«

Hanne Lindblad, uddannet cand.negot,, adm. direktør hos Call Me.

»Det er afgørende, at de unge forholder sig til, hvilken virksomhed de gerne vil arbejde i og forholder til, hvem de selv er, og hvad de står for som menneske. Når jeg skal ansætte personale med en lang uddannelse, ser jeg aldrig på karakterne. Jeg ser på vedkommendes erfaring og mennesket bag ansøgningen. Jeg ved ud fra erfaring, at dem med de højeste karakterer ikke er de dygtigste. Bare fordi du kan score 12 i en eksamenssituation, siger det ikke noget om, hvordan du vil klare dig i erhvervslivet.«

§Betyder det, at de unge kan være ligeglade med karakterne?

»Nej, det kan de ikke. Man skal sætte sig ind i stoffet og kunne sit område. Men det helt afgørende i fremtiden bliver passionen. Man skal have hjertet med i det, man laver. Hvis man ikke har det, bliver man bare en standardmedarbejder, og dem er der nok af. Indlevelsen bliver langt vigtigere end karakterne. Derudover handler det om, hvad man laver i studentertiden bortset fra at læse. Det kan være alle mulige ting. Det behøver ikke at være et studenterjob. Hvis man vil være leder, kan det eksempelvis også være godt, hvis man har været en del af spejderbevægelsen.«

Lotte Bjerre Knudsen, uddannet kemiingeniør og doktor.med., senior principal scientist hos Novo Nordisk.

»På det naturfaglige område går snakken altid på at få den gyldne idé, men det er slet ikke det, som det primært handler om. Der er meget få af de naturfaglige, som kommer til at arbejde med det. For langt de fleste handler det om at få tingene gjort i ens job og få en spændende hverdag. Det får man måske bedst ved ikke at have en plan for, hvor man vil være om fem eller ti år. Hvis man har alt for stramme karriereplaner, ender man måske med at blive skuffet. Det bedste kan være ikke at have det.«

§Hvad er det vigtigste i studiet?

»Det handler om at være åben og om at lære noget. Selvfølgelig er det vigtigt at læse meget, men det kan alle regne ud. Mindst lige så vigtigt er det at være åben og lære noget. Det gælder ikke om at få karakteren 12 i alt. Nogen gange kan det være i orden at få syv, hvis man har lært noget. Og så er det vigtigt, at man læser bøger, der er lidt bredere end lige netop det fag, man studerer. Måske læse lidt mere generelle bøger om medicinalindustrien i ens sommerferie. Man skal sælge sig selv og den vare, man har. Der er ingen, som fra begyndelsen af et studie ved, at de vil til tops. Men interessen for faget og det, at man brænder for det – den del skal være der fra dag ét på studiet.«

Hanne Blume, uddannet cand.merc.jur, HR-direktør i Dong Energy.

»Man skal blive rigtig god til det, man studerer og få en god ballast. Man skal vise, at man kan levere og har energi og drive. Når det er sagt, tror jeg ikke så meget på, at man fra begyndelsen af studiet ved, at man vil være topleder. Det er en disciplin i sig selv. Man kan ikke bare læse sig til at blive leder. Man skal have erfaring og vide, hvordan man får medarbejderne med sig. Jeg oplever, at for mange af dem, vi tager ind som »graduate«, er det først, når de får jord under neglene, at de ved, om de vil gå specialistvejen eller vil være leder.«

§Skal man slet ikke tænke på lederjobbet under studiet?

»Man kan sagtens gøre noget under studietiden, der kan give en nogle fordele. Man skal have nogle personlige kompetencer. Det kan man få ved at have været fodboldtræner eller lignende. Herudover skal man være god til at kommunikere. Hvis man er det, er det en stor fordel. Jeg møder nogen, som tror, at fordi de er cand.merc., skal de være ledere fra første dag, men det kan de ikke blive, og det skal de hellere ikke kunne blive. Det må ikke blive et mål i sig selv at blive leder. Der skal ligge noget mere bag.«

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere