Del : SMS
Berlingske Business

Rekordmange virksomheder på jagt efter udlændinge

mm
Den danske arbejdskraft mangler. Derfor søger virksomheder efter udenlandsk arbejdskraft. Her ses den kinesiske ingeniør Linbo Lu, der er ansat i ingeniørvirksomheden Norwin. Foto:

Mere end hver femte virksomhed regner med at hente nye medarbejdere i udlandet til forår. Dansk Metal og LO retter skarp kritik mod virksomhederne.

Artiklen fortsætter under annoncen

Polakkere og andre udlændinge er blevet særdeles populære medarbejdere på de danske arbejdspladser. Rekordmange virksomheder vil hente arbejdskraft i udlandet i løbet af det næste halv år. Den danske arbejdskraft mangler.

Det viser en dugfrisk undersøgelse fra Lederne. I undersøgelsen medvirker 1.603 ledere, og deres svar viser, at lidt mere end hver femte virksomhed regner med at rekruttere medarbejdere uden for Danmarks grænser i første halvår af 2016. Det er en stigning på to procent i forhold til første halvår i år. Og det er fjerde år i træk, at flere vil rette søgelyset mod andre lande. Tilbage i foråret 2012 var det 14 pct., som svarede, at de ville gå efter udlændinge.

Karsten Dybvad

Den øgede fokus på udlandet kommer ifølge Lederne først og fremmest, fordi det er svært at finde kvalificeret arbejdskraft herhjemme.

»I en stadig mere grænseløs verden er det helt naturligt, at virksomhederne tænker globalt i forbindelse med rekruttering, og det kan både kulturelt og i forhold til kompetencer være særdeles givtigt,« siger formand for Lederne, Svend Askær.

»Men når vi ser et rekordstort antal ledere forvente at ansætte udenlandsk arbejdskraft i første halvdel af 2016, afspejler det samtidig virksomhedernes stigende udfordringer med at besætte ledige stillinger især på specialist- og lederniveau, og derfor er det nødvendigt, at blikket bliver rettet uden for Danmarks grænser,« siger Svend Askær.

I undersøgelsen kan man se, at det er folk fra Østeuropa og Vesteuropa, der er mest populære. Hele 52 procent af lederne forventer at rekruttere arbejdskraft fra Østeuropa, mens 46 procent regner med nogle fra Vesteuropa. Lidt færre i form af 29 procent satser på at få nogen fra Norden.

30BUSPix-Karriere-staa.jpg

Når det gælder faggrupper, så er det omkring halvdelen af virksomheder, som går efter højt uddannet arbejdskraft fra udlandet. Den anden halvdel går efter faglærte. Stort set ingen går efter ufaglærte.

På området for faglærte giver Dansk Metal og LO dog ikke meget for udmeldingerne fra Lederne. Begge fagforeninger påpeger, at antallet af lærlinge, som virksomhederne tager ind, har været faldende over de sidste ti til 15 år. Og når der ikke bliver uddannet nok lærlinge, ender det med, at virksomhederne også kommer til at mangle specialisterne.

25BUSHjort-igen.jpg

Både Danske Metal og LO fremhæver desuden, at Tyskland og de østeuropæiske lande står over for samme demografiske problemer, som vi gør her i landet. Det betyder, at der bestemt ikke er nogen uudtømmelig flod af arbejdskraft at tage af uden for landets grænser.

»Vi har råbt og skreget i flere år om, at der kommer til at mangle kvalificeret arbejdskraft. Hvis man tror, at man kan fortsætte med bare at få arbejdskraft udefra, så er man naiv. Hvor mange lærlinge har de her virksomheder taget i de sidste år, hvor problemerne har været stigende. De burde være med til at løse problemerne i stedet for bare at påpege dem,« siger Claus Jensen.

»Dumheden fortsætter«

Nyvalgt næstformand i LO, Ejner K. Holst, har ligeledes harsk i sine bemærkninger:

»Virksomhederne ligger, som de har redt. Dumheden fortsætter, for vi kan se, at antallet af virksomheder, som sender folk på AMU-kurser og tager lærlinge ind, er alt for lavt. Faglært og kompetent arbejdskraft dukker ikke op af sig selv,« siger Ejner K. Holst.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere