Del : SMS
Berlingske Business

Pressede akademikere lærer at elske skodjob

akademiker
Anders Hedegaard Hansen fik job blot to måneder efter, at han var færdiguddannet, og endnu inden det første arbejdsår var løbet ud, var han blevet forfremmet.

Næsten 80 pct. af de nyuddannede DJØFere beskriver deres første job som et drømmejob, viser stor rundspørge. Krisen har gjort dem mindre kræsne, lyder det fra DJØF.

Artiklen fortsætter under annoncen

Egentlig er Anders Hedegaard Hansen en heldig DJØFer. Han blev færdig som økonom fra Århus Universitet i september 2010 og fik to måneder senere tilbudt arbejde i Færch Plasts økonomiafdeling i Holstebro efter at have lagt sit CV ind hos et rekrutteringsbureau. Ni måneder senere blev han forfremmet til produktchef.

»Jeg havde faktisk flere jobtilbud, da jeg blev færdig, så jeg sagde ikke ja til tilbuddet af nød. Jeg havde haft et studiejob, hvor jeg også arbejdede med økonomistyring. Så det passer godt til min profil, og jeg har ingen planer om at skulle videre fra Færch,« siger han.

Men for mange andre nyuddannede DJØFere ser billedet helt anderledes ud.

Med en dimittendledighed på 30 procent har de unge jurister og økonomer nu større risiko for at ende som arbejdsløse end magistrene, og truslen om at havne bag kassen i Netto har derfor fået mange af dem til at søge ud i små virksomheder i stedet for blindt at satse på de prestigefulde job hos eksempelvis Novo, Carlsberg eller Udenrigsministeriet. Her opdager de tilsyneladende, at det kan være mindst lige så spændende at arbejde på en lille virksomhed som på en stor.

DJØF har lavet en spørgeundersøgelse blandt 700 medlemmer, som blev færdige i 2010 og 2011. Den viser, at 60 procent af dem i dag er i job, og næsten 80 procent beskriver samtidig det første job som et drømme- eller ønskejob.

»Jobmarkedet er for mange rigtig presset, og de unge er blevet mere realistiske i forhold til deres karriere. Selvfølgelig rådgiver vi dem ikke til at tage et job, hvor de skal feje i gården, men vi opfordrer dem til at kigge bredere og ikke undervurdere de arbejds­opgaver, der kan være i en lille virksomhed. Som akademiker kan man tilføje stor værdi til en virksomhed, og man kan måske tydeligere se resultatet af sin indsats end i en stor og kendt C20-virksomhed, hvor der i forvejen er mange ansat. Vi prøver med andre ord at italesætte et job i en lille virksomhed som et drømmejob, for vi kan se, at der bliver færre traditionelle akademikerjob især i den offentlige sektor, som står foran nulvækst i mange år endnu,« siger chefkonsulent i DJØF Dorthe Gotthjælp Nielsen.

Job frem for alt

Ud over at se på virksomhedens størrelse opfordrer DJØF også de unge til at søge job i de små byer i udkantsområderne.

»Her oplever vi faktisk også, at de unge er mere mobile og parate til at flytte for jobbet, enten inden for Danmarks grænser eller til udlandet,« forklarer hun.

Undersøgelsen viser da også, at det er blevet vigtigst for de unge akademikere overhovedet at få et job, hvor det for blot to år siden var vigtigere med eksempelvis faglig udvikling, et godt arbejdsmiljø og fleksible arbejdstider.

For Anders Hedegaard Hansen har det valg heldigvis ikke været nødvendigt.

»Hvis man sørger for at have praktisk erfaring fra et studiejob, er der faktisk masser af muligheder. Det har jeg og mine medstuderende fra Aarhus i hvert fald oplevet,« siger han.

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere