Del : SMS
Berlingske Business

Nyt jobboom kan have grim bagside

Jobcenterserie
Danskere i hobetal får nyt job, og der er konstant fremgang i beskæftigelsen. Men der kan være en bagside af medaljen, for det sker i en periode, hvor væksten i økonomien snegler sig af sted. De flotte tal for arbejdsmarkedet kan dække over, at vi arbejder mindre effektivt. (Arkivfoto) Foto:

Der er godt gang i det danske arbejdsmarked med masser af nye job. Gode nyheder for dansk økonomi, men tallene kan dække over, at vi populært sagt er mere sløve på jobbet. På sigt skal vi have forbedret vores produktivitet, lyder det fra flere økonomer.

Artiklen fortsætter under annoncen

Danskere i hobetal får nyt job, og der er konstant fremgang i beskæftigelsen. Men der kan være en bagside af medaljen, for det sker i en periode, hvor væksten i økonomien snegler sig af sted. De flotte tal for arbejdsmarkedet kan dække over, at vi arbejder mindre effektivt.

Med andre ord halter det med vores produktivitet, og det vil i sidste ende gøre os fattigere over årene. Sådan lyder det fra en række økonomer. Kommentaren kommer, efter at Danmarks Statistik netop er kommet med de nyeste tal for udviklingen i beskæftigelsen, og endnu engang var der gode nyheder. Fra november til december sidste år kom der 5.200 flere danskere i arbejde, og set over hele 2015 steg beskæftigelsen med 42.100 personer. Det svarer til 115 nye job om dagen.

Walking people

Udviklingen kommer, hvor væksten i den danske økonomi kun er på ca. én pct. Tidligere var tommelfingereglen, at vi skal have en vækst i økonomien på mindst 1,5 pct., bare for at beskæftigelsen vil være uændret.

Økonomerne er enige om, at der kan være tre årsager til den nye virkelighed. Den positive kan være, at tallene for beskæftigelsen viser, at det går bedre med den danske økonomi, end vi umiddelbart regner med. Der er ganske enkelt mere fart på, og gode tal for beskæftigelsen er med til at understøtte det svage opsving. Den anden årsag kan være, at virksomhederne er begyndt at hamstre arbejdskraft for at være sikker på at have folk nok, når opsvinget kommer mere op i gear. Den sidste og negative årsag kan være problemer med, hvor effektivt vi arbejder.

Business concept, working in office

Hos både Nykredit og Danske Bank glæder man sig naturligt nok over, at de seneste tal viser, at det ser godt ud for det danske arbejdsmarked. Men både chefanalytiker i Nykredit Tore Stramer og cheføkonom i Danske Bank Las Olsen kommer også begge med en klar advarsel.

»Vi kan jo ikke i al evighed have stigende beskæftigelse, så udsigten er alt andet lige, at BNP-væksten vil være endnu lavere i fremtiden. Hvis vi gerne vil være rigere, skal vi altså have forbedret vores produktivitet, og det er der ingen enkel opskrift på. Men blandt mulighederne er bedre vilkår for investeringer, bedre uddannelse og bedre konkurrence. Bedre integration og reformer af skat og overførselsindkomster kan desuden bidrage til, at mere arbejdskraft er til rådighed,« siger Las Olsen.

Tore Stramer er enig.

»Hvis vi skal gøre os håb om, at væksten for alvor skal komme op i et højere gear i de kommende år, kræver det, at produktiviteten forbedres. Ikke mindst inden for serviceerhvervene. Alternativt vil danskerne på sigt blive relativt fattigere i forhold til de lande, vi normalt sammenligner os med – herunder særlig Sverige,« siger Tore Stramer.

RB PLUS Ringe udsigt til at piske ledige i job

Et stort paradoks

Problemerne med vores produktivitet er ikke nye. For at få vendt udviklingen nedsatte den tidligere SRSF-regering Produktivitetskommissionen. I oplægget til kommissionen hedder det, at Danmark i flere perioder siden 70erne har været blandt de rigeste lande i OECD. Senest var vi det i 1998, men i de senere år har vi tabt terræn.

Kommissionen beskrev det på den måde, at hvis udviklingen i den danske produktivitet havde været lige så god, som den svenske har været siden midt i 90erne, ville en almindelig dansk LO-familie i dag kunne have haft 20 pct. mere i løn. Det svarer til 3.000 kroner mere om måneden efter skat.

Kommissionen er kommet med en række anbefalinger til, hvordan vi kan komme vanskelighederne til livs, men det tager tid, og anbefalingerne er langtfra gennemført.

vibeke

Cheføkonom i Arbejderbevægelsens Erhvervsråd Erik Bjørsted fremhæver, at det er et paradoks, der har stået på nogle år, at det går godt på arbejdsmarkedet, samtidig med at væksten er så lav.

»Jeg håber, at det er, fordi væksten er stærkere, end vi tror, men jeg frygter, at det er fordi, der er problemer med produktiviteten. Det vil på den lange bane koste velstand og give lavere muligheder for vækst. Når produktiviteten bliver forbedret, kan virksomhederne betale mere i løn til deres medarbejdere, uden at det går ud over deres konkurrenceevne. Det er med til at gøre os rigere på langt sigt,« siger cheføkonom i Arbejderbevægelsens Erhvervsråd Erik Bjørsted.

Cheføkonom i Dansk Erhverv Steen Bocian er enig.

»Det er et tveægget sværd. Isoleret set er det fint, at flere folk kommer i job. Det gør det nemmere at få hjulene til at dreje rundt. Men hvis det er et spørgsmål om, at vi ikke øger produktiviteten, så er det en stakket frist. Som det ser ud lige i øjeblikket, skal der ikke ret meget vækst til for at skabe fremgang i beskæftigelsen. Det er ikke noget, som vi skal glæde os over. Det skal vi græde over,« siger Steen Bocian, der påpeger, at vi godt kan blive rigere af at arbejde noget mere, men der er en grænse, for døgnet har kun 24 timer. Forbedringer i vores produktivitet kan derimod fortsætte i det uendelige, hvis vi kan skabe dem.

Flere ledige på dagpenge kommer i arbejde RB PLUS Stejl Thornin

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere