Del : SMS
Berlingske Business

Nu vil curlingforældre med til børnenes jobsamtaler

pix-ung arbejder
Curlingforældre forsøger at bane en fri vej ind på arbejdsmarkedet for deres voksne børn.  Foto:

Forældre fejer på livet løs for at bane en vej uden forhindringer for deres børn. Virksomheder fortæller om forældre, der blandt andet vil med deres voksne børn til ansættelsessamtalen.

Artiklen fortsætter under annoncen
De har banet vejen for dem i børnehaven, skolen og på universitetet, og nu vil curlingforældre også feje vejen fri for forhindringer, når deres voksne børn skal ud på arbejdsmarkedet.

Det skriver Ugebrevet A4.

Danske virksomheder melder ifølge mediet om forældre, som dels søger stillinger for deres børn, dels ønsker at deltage til ansættelsessamtaler og løbende forhandler arbejdsvilkår på deres voksne børn vegne. Det giver helt nye udfordringer til ledelsen, som i stigende grad må bede forældrene om at lade de voksne børn selv tage ansvar for deres ansættelse.

19BUSKok.jpg


Matas er en af de virksomheder, hvor man har erfaring med curlingforældrene.

»Vi får forespørgsler fra butikschefer om, hvordan de skal håndtere situationen, når de har søgt elever, og den ene forælder møder op til samtale. Og der er vores holdning, at forældrene da gerne må vise interesse, men det vil under alle omstændigheder være den enkelte unge over 18, vi kommunikerer med,« siger Henrik F. Therkildsen, souschef i Matas' HR-afdeling, til Ugebrevet A4.

Også hos McDonalds oplever man forældre, som blandt andet søger job i burgerkæden på deres børns vegne.

»Vi skal ind imellem ind og sige til forældrene, at den unge selv skal tage ansvar, og at forældre skal lade dem klare arbejdet selv,« siger HR-direktør i McDonalds Lise-Lotte Helms-Olesen.

Ifølge Rikke B. Ørum, chef for HR og Arbejdsmiljø i Dansk Erhverv, er man også hos arbejdsgiverorganisationen opmærksom på, at udfordringerne for arbejdsgiverne har ændret karakter i takt med, at curling-generationen er kommet ind på arbejdsmarkedet. 

»Vi står med unge, der har det svært i forhold til modgang og problemer. Hvis man er vant til, at andre har løst éns problemer og hele tiden er gået foran og har banet vejen, så har man færre redskaber til at løse problemer, når man møder dem. Og når ting er kommet let, er det svært pludselig at skulle knokle for noget,« forklarer hun.

Ugebrevet A4 blev frem til april i år udgivet af LO, Landsorganisationen i Danmark, men er i dag en del af medieselskabet Avisen.dk.


Ingrid Stage

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere