Del : SMS
Berlingske Business

Novo-penge lokker udenlandske forskere til

pix-forsker

En del af forklaringen på, at antallet af udenlandske forskere vokser i Danmark, er de fire forskningscentre, som Novo Nordisk Fonden finansierer ved Københavns Universitet og DTU.

Artiklen fortsætter under annoncen

Siden 2007 har Novo Nordisk Fonden, der kontrollerer to af dansk erhvervslivs mest succesfulde virksomheder, Novo Nordisk og Novozymes, via A-aktier, bevilget 3,1 milliarder kroner over en tiårig periode til at etablere en national biobank og fire forskningscentre inden for biovidenskab.

11BUSRomain-Barres.jpg

Et af formålene har været at skabe et internationalt forskermiljø i topklasse. Indtil videre ser anstrengelserne ud til at have båret frugt. Centrene er med til at trække andelen af udenlandske forskere op ved både Københavns Universitet (KU) og DTU.

175 ud af 380 forskere eller knap halvdelen af de forskere, der arbejder ved eller er tilknyttet centrene i Danmark, er udlændinge. Dertil kommer en større teknisk og administrativ stab. Det viser en opgørelse, som de fire centre har lavet for Berlingske Business.

Til sammenligning er 22 procent af alle KUs forskere og godt 35 procent af alle DTUs forskere udlændinge.

Ifølge Novo Nordisk Fondens direktør, Birgitte Nauntofte, viser tallene, at fondens internationaliseringsstrategi har båret frugt.

For Novo Nordisk Fonden er det vigtigt, at centrene både tiltrækker yngre forsker-talenter og absolutte verdensstjerner inden for biovidenskabelig forskning.

»Et af formålene med centrene er netop at uddanne morgendagens topforskere, som på lidt længere sigt kunne tænke sig en karriere i en dansk virksomhed eller ved et dansk universitet. Vi mener, at alle forskere i Danmark kan få glæde af internationaliseringen af forskningen herhjemme. De internationale navne kommer med nye måder at tænke og agere på og skaber med deres netværk nye muligheder for internationalt samarbejde,« siger Birgitte Nauntofte og tilføjer:

»Det giver dansk forskning et stort løft, at de bedste hoveder ønsker at komme hertil og berige vores forskningsmiljø ved universiteterne. Det er glædeligt i en tid, hvor selv turisterne vender os ryggen.«

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere