Del : SMS

Minister varsler opgør med jobindsatsen

Beskæftigelsesminister Mette Frederiksen
Beskæftigelsesminister Mette Frederiksen Foto:

Jobindsatsen skal målrettes erhvervslivet for at løse jobtørken, siger Mette Frederiksen, der mener, at beskæftigelsessystemet har svigtet dansk erhvervsliv.

Artiklen fortsætter under annoncen

Det danske beskæftigelsessystem er ikke gearet til det, der burde være dets fremmeste opgave: at levere kvalificeret arbejdskraft til det private arbejdsmarked.

Sådan lyder det fra beskæftigelsesminister Mette Frederiksen (S) i et interview med Børsen mandag, hvor hun gør det klart, at der skal gøres op med det nuværende system.

- Jeg mener ikke, at beskæftigelsespolitikken er i nærheden af at sikre den arbejdsstyrke, som det konkurrenceudsatte danske erhvervsliv har behov for, siger hun til Børsen.

Mette Frederiksen, der har stået i spidsen for beskæftigelsesindsatsen i lidt over et år, er rystet over at opleve, at erhvervslivet nærmest har opgivet systemet.

- Når jeg taler med folk fra det private erhvervsliv, fortæller mange mig, at de slet ikke har kontakt til jobcentrene, eller kun har det sparsomt.

Og det holder ikke, mener ministeren, som derfor vil ændre hovedprioriteringen for systemet.

- Beskæftigelsespolitikken skal gavne dansk erhvervsliv. Og jeg mener, det skal være et af formålene med beskæftigelsespolitikken. Det er det ikke i dag, siger hun.

Og vælgerne kræver handling. En ny Greens-måling viser, at danskerne ser vækst og beskæftigelse som det altoverskyggende politiske tema for 2013, skriver avisen.

BNB

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.

Brandview produceres i tæt samarbejde med Public Impact, som er Berlingske Medias content marketing bureau. Læs mere om Public Impact og Brandview eller kontakt salgschef Suzie Hove på suzh@berlingskemedia.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

For under et år siden var olieprisen i frit fald. Hele verden holdt vejret og markederne skælvede af både glæde og gru. Men pludselig er der ingen, der taler om olie længere. Hør investeringsdirektør...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere