Del : SMS
Berlingske Business

Medlemmer strømmer til akademikerforbund

danmark
Antallet af medlemmer i DJØF er steget fra 36.000 i år 2000 til næsten 72.000 i begyndelsen af januar i år. Tilsvarende er Ingeniørforeningens medlemskartotek steget fra 60.000 i 2004 til over 83.000 medlemmer. Det skyldes dels, at fagforeningerne har satset massivt på at få fat på de unge med tilbud om billige forsikringer og – for nogle forbunds vedkommende – gratis medlemskab for de studerende. Foto:

Alt imens de store LO-forbund bløder, oplever de akademiske fagforeninger massiv medlemsfremgang. De er ikke i samme grad ramt af den hårde priskonkurrence fra de gule fagforeninger, siger forsker.

Artiklen fortsætter under annoncen

Mens flere af de store LO-forbund kæmper med faldende medlemstal og svindende kontingent­indtægter, organiserer akademikerne sig i stadig højere grad på arbejds­markedet.

I DJØF er antallet af medlemmer steget fra 36.000 i år 2000 til næsten 72.000 i begyndelsen af januar i år. Tilsvarende er Ingeniørfore-ningens medlemskartotek steget fra 60.000 i 2004 til over 83.000 medlemmer, mens Magister­foreningens medlemstal er vokset fra 35.000 til 38.000 i samme periode.

Ifølge fagforeningerne selv skyldes det først og fremmest, at de har satset massivt på at få fat på de unge med tilbud om eksempelvis billige forsikringer og – for nogle forbunds vedkommende – gratis medlemskab for de studerende. Samtidig har en række af forbundene sat kontingenterne ned i perioden og har arbejdet intenst med at få de eksisterende medlemmer til at hverve nye.

»Vi har meget fokus på at servicere vores medlemmer bedre. Vores ambition er på sigt, at de skal kunne nå os 24 timer i døgnet året rundt, uanset om de arbejder i Danmark eller i udlandet« siger Frida Frost, formand for Ingeniør­foreningen.

Udnytter potentialet

Én af forklaringerne på, at de akademiske fagforeninger vinder terræn, er ifølge arbejdsmarkedsforsker Flemming Ibsen fra Aalborg Unviersitet også, at langt flere unge i dag bliver uddannet på universiteterne.

»Potentialet er blevet større for netop de akademiske fagforeninger de sidste ti år, fordi andelen af universitetsuddannede er steget. Men der er jo ingen, der siger, at de automatisk vil melde sig ind i en fagforening. Det skyldes, at akademikerforbundene har gjort noget rigtigt, og LO-forbundene har god grund til at se på, hvordan de har arbejdet med rekrutteringen«, siger han.

Men det er ikke bare de demografiske forskydninger og slagkraftige tilbud, der står bag succesen hos akademikerne. De er nemlig heller ikke ramt af konkurrencen fra de såkaldt gule fagforeninger og a-kasser, der har haft held til at rekruttere en stor del af LO-forbundenes medlemmer på grund af deres lavere pris, vurderer Flemming Ibsen.

»Som akademiker lægger man mere vægt på at tilhøre en bestemt stand. Man identificerer sig i højere grad med sit fag end nogle af de faglærte under de store LO-forbund, hvor der ikke er en klar profil,« siger han.

Han peger også på, at en stor del af AC-forbundene er billigere end LOs forbund og derfor heller ikke er omfattet af det nye loft for fradrag for faglige kontingenter, som regeringen indførte i januar i år.

Spørger man Akademikernes Central­organisation (AC) vil udviklingen fortsætte, men spørgsmålet er, om det vil give sig udslag i tilsvarende indflydelse på arbejdsmarkedet.

»Vi kan se, at vi står stærkere på det offentlige område, når vi forhandler overenskomst. Men vi må også erkende, at det stadig er LO, der er en den centrale spiller, og som arbejdsgiverne og politikerne lytter mest til. Arbejdsmarkedet er jo ret konservativt, men vi skal selvfølgelig også selv være bedre til at gøre opmærksom på os selv,« siger ACs formand, Erik Jylling.

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere