Del : SMS
Berlingske Business

Mærsk i gavehumør: Mindst 18 ugers barsel til alle kvindelige medarbejdere

Esplanaden, Mærsk, Hovedkontoret i dag, hvor firmaet varsler fy
Der er gode nyheder på vej for de 23.000 kvinder, der er ansat i den danske rederigruppe Maersk Group, verden over. I hvert fald, hvis de hører til blandt de cirka 500 Maersk-medarbejdere, der hvert år går på barsel. Fra 4. april i år indfører Maersk Group en ny global barselsordning, som betyder, at kvindelige ansatte fremover som minimum kan få 18 ugers barsel med fuld løn. Foto:

Konkurrencen om at tiltrække og fastholde de bedste talenter globalt får nu den danske rederi-gruppe Maersk til at indføre en ny global minimumsstandard for, hvor mange uger kvinder kan gå på barsel med fuld løn.

Artiklen fortsætter under annoncen

Der er gode nyheder på vej for de 23.000 kvinder, der er ansat i den danske rederigruppe Maersk Group, verden over. I hvert fald, hvis de hører til blandt de cirka 500 Maersk-medarbejdere, der hvert år går på barsel.

Fra 4. april i år indfører Maersk Group en ny global barselsordning, som betyder, at kvindelige ansatte fremover som minimum kan få 18 ugers barsel med fuld løn.

INDIA-INTERNET-FACEBOOK-COMPUTERS

Samtidig indfører rederigruppen en ”return to work”-politik, som betyder, at medarbejdere får mulighed for at arbejde 20 pct. mindre til fuld løn de første seks måneder efter, at de er vendt tilbage fra barsel. Det gælder dog kun medarbejdere, som arbejder på fastlandet og ikke medarbejdere, der sejler med rederiets skibe.

Maria Pejter, chef for HR i to af Maersk Groups datterselskaber, Switzer og Maersk Tankers, forklarer, at initiativet først og fremmest skal ses som en del af Maersks talentpleje.

Det handler om at gøre det attraktivt for unge kvindelige talenter at søge job i en af Maersk Gruppens virksomheder, og det handler i særdeleshed om at fastholde de kvindelige medarbejdere, som Maersk Gruppen har investeret i, i virksomheden også efter at de bliver forældre.

»Der er tale om et talenttiltag, som går ud på at tiltrække og fastholde de dygtigste medarbejdere, herunder også kvinderne. Vi har kigget på interne data, og det viser sig, at i mere end halvdelen af vores divisioner, har vi problemer med at fastholde kvinderne det første år efter, at de har fået barn,« siger Maria Pejter.

martin

De interne analyser viser, at der i dag er en fastholdelsesgrad på omkring 70 pct. for kvinder, der får børn, og det er ikke godt nok, mener Maria Pejter. Maersk Gruppen har nu sat et mål om at øge fastholdelsesgraden til  90 pct., sådan som den er for andre grupper af medarbejdere.

Ifølge Maersk Gruppen vil initiativet forbedre barselsvilkårene for Maersk ansatte kvinder i mindst 51 lande ud af de 130, hvor koncernen opererer i dag, når man sammenligner med det lovpligtige minimum i de enkelte lande.

Mens dansk Maersk-ansatte fortsat er sikret bedre barselsvilkår gennem den danske barselslovgivning, får det markant betydning for blandt andre Maersks mere end 1.200 kvindelige ansatte i USA. I dag er de berettiget til seks ugers barselsorlov med fuld løn. Fremover får de ret til det tredobbelte hos Maersk. Også i Indien, hvor Maersk har omkring 3.000 ansatte, vil det nye initiativ kunne mærkes. I dag har de indiske ansatte 12 ugers barsel.

Ifølge Maria Pejter er der god økonomi i at forbedre barselsvilkårene for de kvindelige ansatte. Hun henviser til en analyse, som KPMG har foretaget, og som konkluderer, at omkostningerne for globale virksomheder til rekruttering og træning af nye medarbejdere til at erstatte kvinder, der forlader arbejdsstyrke i forbindelse med en fødsel, beløber sig til samlet 47 mia. dollar eller 325 mia. kr. Præcist, hvad det koster Maersk Gruppen, er ikke oplyst.

Initiativet er henvendt til kvinder, der går på barsel, eller en forælder, der går på adoptionsorlov. Maersk Gruppen har dog også lidt i posen til fædrene. De får fremover én uges barselsorlov med fuld løn som minimum.

Samtidig bliver der mulighed for lokale variationer, herunder længere betalt orlov til den primære omsorgsperson uanset om det er mand eller kvinde.

»Inden initiativet går i luften 4. april i år, skal vi have kigget på hvert enkelt marked og defineret præcist hvilken barselspolitik, vi skal have i hvert enkelt land. Men de 18 uger til kvinder og muligheden for nedsat tid det første halve år efter barsel er minimumsstandard. Det samme gælder én uges barsel med løn til mandlige ansatte,« siger Maria Pejter.

vs

De 18 ugers barsel er valgt, dels fordi det er det mest optimale ud fra et cost-benefit perspektiv for Maersk, dels fordi det lever op til de nyeste anbefalinger om barselsorlov fra Internationale Labour Organisation, ILO, i Geneve.

»Som global virksomhed vil vi altid konkurrere om de bedste talenter og om at tilbyde de bedste vilkår. Det er klart, at ingen, der følger lidt med, kan have undgået at se, hvad der f.eks. foregår i amerikanske tech-virksomheder, og alle ved også, hvor længe Marc Zuckerberg fra Facebook går på barsel. Men det er ikke sådan, at vi kan sige, at vi oplever at være i direkte konkurrence på det her område. Vi har mere taget udgangspunkt i vores egne interne data for fastholdelse af medarbejdere,« siger Maria Pejter.

Med initiativet lægger Maersk Gruppen sig i slipstrømmen af en række amerikanske selskaber, især inden for tech-industrien, som på det seneste har indført efter amerikanske forhold lukrative barselsordninger for deres medarbejdere i et forsøg på at tiltrække og fastholde talenter.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

På trods af store udfordringer med infrastrukturen i mange af de store byer har et partnerskab mellem det offentlige og private længe været en sovende kæmpe.Hør Sampensions direktør Hasse Jørgensen fo...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere