Del : SMS
Berlingske Business

Mænd møver – kvinder tøver

pix-karrierepanel-jobinterview

En undersøgelse viser, at kvinder har mindre tro på egne lederevner end mænd. Kvinderne skal blive langt bedre til at prale og kan lære meget ved at bruge mandlige ledere som rollemodeller.

Artiklen fortsætter under annoncen

Vi har hørt, skrevet og diskuteret det mange gange, at kvinder skal opfordres til at gøre karriere inden for ledelse, men nu er det også dokumenteret i en ny, omfattende undersøgelse.

Undersøgelsen ”Kvinder og mænd i ledelse”, foretaget af Lederne i samarbejde med Ministeriet for Ligestilling og baseret på svar fra 2.329 ledere, viser, at kvinder i højere grad end mænd skal opfordres til at blive ledere, og at de generelt har mindre selvtillid end mænd, når det gælder troen på egne lederevner. Endvidere viser undersøgelsen, at kvinderne føler sig mindre sikre på egne kompetencer, hvilket bl.a. bevirker, at kvinderne ved jobskifte er mere tilbøjelige til at søge en tilsvarende stilling frem for at søge opad i ledelseshierarkiet.

Da jeg læste undersøgelsen, kom jeg til at tænke på et møde, som jeg var til for et års tid siden. Det var et netværksmøde, hvor én af de kvindelige deltagere som en sidebemærkning nævnte, at hun for øvrigt for nogle måneder siden var blevet udnævnt til HR-direktør. Bemærkningen fik flere deltagere til at spørge, hvorfor hun ikke havde fortalt det tidligere. Hertil svarende hun, at det var da ikke noget særligt, og at hun jo stadig havde nogenlunde de samme opgaver som før, så der var ikke så meget at prale af. Jeg tør vædde på, at flere af mændene rundt om bordet ville have givet deres højre arm for bare titlen, og at mændene prompte havde informeret netværket, hvis de havde opnået en lignende forfremmelse. Førnævnte HR-direktør havde for øvrigt ikke selv overvejet at søge jobbet, men var blevet opfordret til at søge, og netop denne tendens er ifølge Ledernes nye undersøgelse ganske normalt.

Stædigheden skal i spil

Der skal ikke herske tvivl om, at det kræver både sin mand og kvinde at vælge ledelse som sit fag, og det er ikke blevet mindre udfordrende med årene, hvor virksomhedens øverste ledelse og medarbejdere stiller større og større krav til resultater og god ledelse. Men kvinder skal ikke holde sig tilbage. Udfordringer kræver kompetencer og handlekraft, men krav og vilkår er ikke urimelige, og hvis der er en personlig kompetence, som rigtig mange kvinder besidder, så er det stædighed, og netop stædigheden skal i spil.

Af egen erfaring kan jeg kun sige, at det ikke er realistisk at kunne honorere alle de krav, der er nedfældet i jobbeskrivelsen til et leder- eller chefjob, men det kan også lade sig gøre med mindre. Dér, hvor der ikke må slækkes, er lederens tro på sig selv, selvindsigt og ambitioner, og så skal man gøre sig klart, at man ikke kan stille alle tilfreds. Kvinder er gode som ledere, og de er endda rigtig gode, men de er bare ikke altid så gode til at prale og sætte sig selv i centrum og stille sig i en position til at komme højere op i hierarkiet. Vil man op ad stigen, er det nødvendigt at gøre opmærksom på sig selv, og det må vi bare erkende, at mænd er bedre til. Derfor er der også flere mænd i ledelse – mænd møver og kvinder tøver.

Fra mine netværk ved jeg, at kvinderne ofte har en opfattelse af, at mændene kan det hele, har alle kompetencerne og har tiden. Men sådan er det ikke altid. Mændene kan ikke alt, de har ikke altid overblikket, og så har de også en livsbalance, der skal gå op – forskellen er, at de som oftest ikke i samme grad som kvinderne lader sig påvirke så meget af situationen. Mange kvinders last er desværre, at alt skal være perfekt, og de vil det hele, hvilket gør det svært at træffe valg. Ydermere vælger kvinderne også at tage ansvaret for, at alle har det godt, og mange gange at være den, der sikrer, at arbejds- og privatliv hænger sammen. Det er prisværdigt, men ikke vejen frem, hvis vi skal have flere kvinder i ledelse.

Vi kvinder er nødt til at lægge den pæne facade væk og kigge lidt på, hvordan mændene gør. Det er altid en god idé at finde en rollemodel i virksomheden, som måske også kan være med til at skubbe én frem. Det vil være fantastisk, hvis denne rollemodel kunne være en kvinde, men i de fleste tilfælde er det nok mere realistisk med en mand. Og det er måske ikke så ringe endda, idet Ledernes undersøgelse viser, at kvinder ofte bliver opfordret til lederjobbet, og da der er flest mandlige ledere, så er det af samme årsag ofte mænd, der opfordrer kvinder til lederjob. Når det er sagt, vil jeg heller ikke lægge skjul på, at mange kvinder med lederpotentiale kan lære meget af mændene. Jeg har selv i min hverdag lært rigtig meget af mine mandlige leder- og chefkollegaer, bl.a. om at dét at være fintfølende og nærtagende ikke er vejen frem.

Vi kvinder skal ikke være kopier af mandlige ledere, men vi skal lære noget af den attitude, mændene har til lederskabet, og vi skal benytte os af, at de rent faktisk kan hjælpe os frem til posterne.

Der er ingen tvivl om, at kvinderne har kompetencerne til at søge de gode lederjob – også job på højeste niveau. Men der skal en holdningsændring til. Der er mange, der har et ansvar for at sætte kvinder og ledelse på dagsordenen, og kvinderne kan selv gøre meget. Men det er også vigtigt fortsat at kvalificere den offentlige, politiske debat for at fremme kvinder og dermed mangfoldigheden i ledelse.

I Lederne vil vi fortsætte det målrettede arbejde med at skabe fokus på, at der skal flere kvinder i ledelse. Klar tale, klare tal og en klar vilje er de bedste redskaber til at sikre, at antallet af kvinder i lederjob og meget gerne på toplederposter fortsætter med at vokse.

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere