Del : SMS
Berlingske Business

Mænd knokler stadig mest

dfgdf

Selv når støvsugning regnes med taber kvinderne i det samlede timeregnskab.

Artiklen fortsætter under annoncen

Kvinderne halter fortsat efter mændene, når det handler om arbejdstid i løbet af en dag. Både når det gælder selve tiden på jobbet, og hvis man regner den samlede tid brugt på arbejde og på huslige pligter i hjemmet, trækker mændene det største læs. Det skriver Søndagsavisen.

Det viser en stor undersøgelse fra Rockwoolfondens Forskningsenhed med 7.075 deltagere, som Dansk Erhverv har regnet på. Mænd i aldersgruppen 18-74 år arbejder i gennemsnit 6 timer og 6 minutter om dagen, mens kvinder i samme aldersgruppe blot præsterer 5 timer og 43 minutter. Det svarer til en 6 procent kortere arbejdsdag hver eneste dag hele året rundt i 56 år, hvilket betyder 17,5 færre almindelige arbejdsdage om året.

Men inden mændene bryder ud i flæbende selvmedlidenhed, skal de måske lige lytte til en mulig forklaring fra en mandeforsker.

»Mænd henter stadigvæk en større identitet på deres arbejde. Det er under forandring, men de stereotype forhold har ikke ændret sig endnu, og det er stadigvæk markant værre for mænd at være arbejdsløse end for kvinder. Mænd kan ende med at begå selvmord, hvis de er en fiasko på arbejdsmarkedet – det gør kvinder ikke,« siger Kenneth Reinicke, mandeforsker ved Roskilde Universitet.

Kigger man rent isoleret på den tid, der anvendes på selve jobbet, ligger mændene suverænt i front med 3 timer og 49 daglige minutter mod kvinders blot 2 timer og 28 ditto. Men den markante forskel kan godt forklares.

»Der er flere grunde til, at kvinder har en markant lavere arbejdstid end mænd. For det første er flere kvinder på deltid end mænd, og for det andet er der flere kvinder ansat i den offentlige sektor, hvor den gennemsnitlige arbejdstid er noget lavere end i den private sektor,« siger Geert Laier Christensen, analysechef i Dansk Erhverv.

Mændenes arbejdstid isoleret set er dog i frit fald de seneste årtier. Hvor vi i 1964 stod ved samlebåndet eller sad på kontorstolen i daglige 5 timer og 54 minutter, er det tal nu faldet til 3 timer og 49 minutter. Til gengæld er manden nu begyndt at give den en skalle med de huslige pligter. De 29 minutters hjemlige pligter om dagen, som mændene bidrog med i 1964, er vokset til 2 timer og 17 minutter.

Men at mændene i større grad ifører sig skåneærmerne og bruger mindre tid på arbejdsmarkedet, er faktisk slet ikke så overraskende.

»Jeg tror, at det også handler om en ændret magtbalance. Før havde kvinderne brug for mandens penge. Men nu tjener de dem selv, og i dag har mændene faktisk mere brug for kvinderne end omvendt. For kvinder kan få børn alene,« siger Kenneth Reinecke til Søndagsavisen.

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

På trods af store udfordringer med infrastrukturen i mange af de store byer har et partnerskab mellem det offentlige og private længe været en sovende kæmpe.Hør Sampensions direktør Hasse Jørgensen fo...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere