Del : SMS
Berlingske Business

Ledigheden skuffer ved at stå stille

Flere ryger ud over dagpengekanten
Ledigheden står stille. Foto:

Det går kun langsomt fremad med dansk økonomi, tyder stadigt mere på. Det betyder også, at der ikke skal ret meget til, før opsvinget slås i stykker, men indtil videre er udsigterne dog forsigtigt positive.

Artiklen fortsætter under annoncen

Arbejdsløsheden er holdt op med at falde. Over det sidste år er ledigheden herhjemme faldet med tæt ved 20.000 personer, men på det sidste er udviklingen stoppet. I juni lå ledigheden således uændret på 133.900, eller 5,1 procent af arbejdsstyrken, når de aktiverede tælles med, og der tages udgangspunkt i den særlige bruttoledighed.

Det tyder på, at det igangværende økonomiske opsving er forholdsvis svagt, og at dansk økonomi ikke endnu for alvor er kommet op i omdrejninger. De sidste nye tal for industriens humør og tillid til fremtiden peger i samme retning og har på det sidste skuffet stort ved at falde en del.

En lavere arbejdsløshed er ellers uhyre vigtig, hvis dansk økonomi for alvor skal ud af de senere års dødvande og op i fart. Når flere kommer i arbejde, så bliver tilliden til fremtiden større, hvilket trækker både forbruget og boligmarked op til gavn for beskæftigelsen.

»Den økonomiske udvikling er dog fortsat usikker,« lyder det fra Benn Gandløse Vestergaard, der er økonom i LO.

Men der er trods alt små tegn på økonomisk bedring. Antallet af varslede fyringer er lavere end sidste år, og der slås stadig nye stillinger op.

»Begge dele er tegn på, at dansk økonomi er på vej ud af krisen,« siger Benn Gandløse Vestergaard.

Økonomiske overraskelser

Mads Lundby Hansen, der er cheføkonom hos CEPOS, er enig.

»Den uændrede ledighed tyder på, at vi ikke er inde i et sprudlende opsving. Der er tale om en moderat fremgang, som sandsynligvis kun vil give en beskeden fremgang i beskæftigelsen resten af året,« siger han.

Der er dog en række ting, som skaber håb om bedre tider. Senest har amerikansk økonomi således overrasket stort ved at stige med hele fire procent i andet kvartal, opgjort på årsbasis.

Men herhjemme er forbrugernes tillid til fremtiden også stor og fortsat stigende. Samtidig er renten historisk lav, boligpriserne på vej op og reallønnen stigende. Det burde før eller siden sætte mere skub i det private forbrug, som skaber tæt ved halvdelen af al økonomisk aktivitet herhjemme.

»Det er vores vurdering, at det skrøbelige opsving vil fortsætte i de kommende kvartaler. Når opsvinget ikke er stærkere, så vil der dog fra tid til anden komme dårlige økonomiske nøgletal, og man kan bestemt ikke afvise, at der kommer kortere perioder med svagt stigende ledighed, men generelt venter vi en lidt lavere ledighed frem mod nytår,« siger Steen Bocian, der er cheføkonom i Danske Bank.

Færre i arbejdsstyrken

Makroøkonom Peter Bojsen Jakobsen fra Sydbank siger, at det er indfasningen af kontanthjælpsreformen og den kortere dagpengeperiode, der har været med til at banke ledigheden ned siden nytår.

»Men der har også været en tendens til, at flere ledige har meldt sig ud af arbejdsstyrken og derfor ikke længere tælles med som ledige. Det kraftige fald i ledigheden giver derfor ikke nødvendigvis anledning til nogle himmelråbende jubelscener.«

Peter Bojsen Jakobsen tilføjer dog, at han ser med positive øjne på arbejdsmarkedet, og at Sydbank venter et yderligere fald i ledigheden i løbet af andet halvår.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

På trods af store udfordringer med infrastrukturen i mange af de store byer har et partnerskab mellem det offentlige og private længe været en sovende kæmpe.Hør Sampensions direktør Hasse Jørgensen fo...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere