Del : SMS
Berlingske Business

Kvinder strømmer til C20-bestyrelser

Sten Scheibye Lis Hewitt
Bestyrelsen i Novo Nordisk med formand Sten Scheibye i spidsen sagde onsdag i denne uge ja til, at britiske Lis Hewitt bliver næste kvinde i virksomhedens bestyrelse.

Mens politikerne overvejer at indføre kvoter, har de store danske, børsnoterede selskaber travlt med at vælge kvinder ind i bestyrelserne. Debatten lægger pres på virksomheder, siger ekspert. Det afviser Novo Nordisk dog.

Artiklen fortsætter under annoncen

Truslen om at blive påtvunget et bestemt antal kvinder via kvoter får flere bestyrelser til at kigge sig om en ekstra gang efter kvinder, som de kan få valgt ind i forbindelse med virksomhedernes forestående generalforsamlinger.

En optælling, Berlingske Research har foretaget, viser, at bestyrelserne i seks af landets 19 største virksomheder har indstillet i alt syv kvinder. I dag råder bestyrelserne over 16 medarbejdervalgte kvinder og 17, som er valgt på generalforsamlingerne. Dermed er der udsigt til, at antallet af generalforsamlingsvalgte kan stige med 50 procent, hvis samtlige indstillede kommer ind.

Samtidig har Carlsberg meddelt, at selskabet indfører en frivillig kvote på 30 pct. kvinder i bestyrelsen.

Mor med barnevogn

»Tallene kunne tyde på, at udsigten til lovgivning får virksomhederne til så vidt muligt at komme politikerne i forkøbet for at undgå at få trukket en lov ned over hovedet. Det har vi set på andre områder som eksempelvis direktørlønninger, hvor virksomhederne også er blevet mere åbne for at undgå kritik,« siger professor Caspar Rose fra Institut for International Økonomi og Virksomhedsledelse på CBS.

Det kan da også være fornuftigt at hente kvinderne ind, men kun hvis det skyldes deres kompetencer, lyder det fra bestyrelsesformand og samfundsdebattør Asger Aamund.

»Det kan afdæmpe noget af kritikken om de manglende kvinder og give bestyrelserne lidt arbejdsro. Men de skal ikke regne med, at kravet om kvoter stopper,« advarer han.

Novo: Køn ikke afgørende

I onsdags var det Novo Nordisks generalforsamling, der stemte ja til at lade den 55-årige britiske Liz Hewitt komme ind bestyrelsen. Det skete, efter at Novo Nordisk i 2011 mødte kritik for at vælge en bestyrelse bestående udelukkende af mænd. Novo Nordisk er påvirket af debatten om for få kvinder i bestyrelsen og udsigten til, at den nye SRSF-regering måske vil lovgive om kvoter på området. Men bestyrelsesformand Sten Scheibye afviser, at Liz Hewitts køn har spillet en rolle.

»Vi kan med sikkerhed sige, at jagten på et nyt bestyrelsesmedlem denne gang har fulgt de procedurer, vi plejer at følge. Vi har set på, hvilke kompetencer, vi gerne ville have ind i bestyrelsen, lavet en jobbeskrivelse og fået hjælp fra en headhunter, som har søgt globalt efter kandidater,« siger Sten Scheibye, bestyrelsesformand for Novo Nordisk.

Resultatet var en top 5-liste over kandidater, som indeholdt flere kvinder.

»Der var måske en bedre kønsbalance i top 5-listen end sidste år. Det kan skyldes en tilfældighed, men det kan også handle om, at vi denne gang søgte efter én med finansiel ekspertise, og der er måske flere kvinder, der har valgt den vej,« siger Sten Scheibye, der understreger, at Novo Nordisk fortsat vil kæmpe mod kvoter.

»Selvfølgelig ville vi kunne finde folk, der kan tilføje værdi til selskabet, hvis der blev indført kvoter. Men det ville ikke være praktisk, det ville ikke være optimalt ud fra et kompetencesynspunkt, og det kunne føre til, at selskabets bestyrelse blev for stor,« siger Sten Scheibye, der heller ikke har tænkt sig at følge Carlsbergs model med frivillige kvoter, men han anerkender, at det er modig udmelding.

»Der vil komme balance mellem kønnene i bestyrelseslokalet med tiden. Jeg forstår fuldt ud dem, som er utålmodige og ikke ønsker at vente, men jeg tror, det vil være en forkert beslutning at indføre kvoter. Det vil føre til risiko for, at de ikke vælger kvinderne ud fra kompetencer,« siger han.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere