Del : SMS

Kvinder rykker nu ind i toppen af erhvervslivet

Pernille Erenbjerg
Pernille Erenbjerg, finansdirektør i TDC. Foto:

Kvinder sætter sig i stigende grad på de tunge poster som finans- og økonomidirektører i de store danske virksomheder.

Artiklen fortsætter under annoncen

Et stigende antal kvinder står i dag i spidsen for milliardbudgetter som finans- og økonomidirektører i store danske virksomheder.

TDC, Siemens Wind Power, Bestseller og Georg Jensen er alle blandt de 19 af landets største virksomheder, hvor en kvinde inden for de seneste år har sat sig på pengekassen. Det viser en gennemgang, Berlingske har foretaget.

Den bekræfter ifølge professor Caspar Rose fra Copenhagen Business School en tendens til, at kvinder i disse år for alvor rykker ind i den hårdere del af dansk erhvervsliv.

- Det her viser, at der er gang i udviklingen. Næste skridt fra at være finansdirektør er jo at blive administrerende direktør, og nu har man fået gang i fødekæden, siger Caspar Rose til Berlingske og tilføjer:

- Hvis kvinderne ønsker at gå hele vejen til toppen, så er det her en succes, for det er nemmere at dokumentere sin værdi på de hårdere discipliner frem for at sidde i en blød HR-afdeling og gøre et fremragende arbejde.

Udviklingen kan ses i lyset af en mangeårig debat om fraværet af kvinder på det øverste niveau i danske virksomheder. Ikke mindst argumenter for og imod kvindekvoter har skabt diskussion. Den seneste tendens kan også påvirke bestyrelsesdebatten, for finans- og økonomidirektøren er ofte topchefens højre hånd, og stillingen kan være et springbræt til bestyrelsesarbejde.

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.

Brandview produceres i tæt samarbejde med Public Impact, som er Berlingske Medias content marketing bureau. Læs mere om Public Impact og Brandview eller kontakt salgschef Suzie Hove på suzh@berlingskemedia.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

For under et år siden var olieprisen i frit fald. Hele verden holdt vejret og markederne skælvede af både glæde og gru. Men pludselig er der ingen, der taler om olie længere. Hør investeringsdirektør...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere