Del : SMS
Berlingske Business

Kvinder med lederdrømme må neddrosle barsel

BNY
Ingelise Bogason med sin datter Rikke Foto:

Barselsorlovens længde er det vigtigste karrierevalg, en kvinde kan træffe, og det kan være afgørende for, om hun nogensinde kan blive leder. Det mener nyvalgt formand for DI Hovedstaden.

Artiklen fortsætter under annoncen

Kvoter er ikke den rigtige løsning til at få flere kvinder ind på bestyrelsesniveau. Kvoter forhindrer nemlig, at det bliver de mest kvalificerede til opgaven, der havner i bestyrelseslokalet. I stedet skal kvinderne selv alvorligt overveje, hvor meget orlov de vil tage, når de får børn, for lange barselsperioder kan ødelægge deres karrieremuligheder.

Det mener den nyvalgte – og i øvrigt første kvindelige – formand for DI Hovedstaden, Ingelise Bogason, adm. direktør i Alectia, der er en rådgivende ingeniørvirksomhed. 

Læs også: Gode råd til kvinder, der vil nå toppen

»Kvinder i dag får børn senere og senere. Især karrierekvinder, og mange vil gerne have tre børn. Men det er ikke omkostningsfrit at være væk fra virksomheden i flere år. Det går tingene alt for stærkt til, så får man tre børn i rap og tager tre års barsel, må man være sig bevidst, at man har sat sig selv uden for nogle karrieremuligheder,« siger Ingelise Bogason, som gerne vil arbejde for at få flere kvinder ind i topledelse og højne andelen af kvindelige bestyrelsesmedlemmer i børsnoterede selskaber fra de 5,2 procent, der gælder nu.

Koncernstrategichef Eva Berneke, TDC, har fire børn fra to til næsten ti år. Hun deler synspunktet om, at det koster kvinder karrieremuligheder at holde lang barsel.

»Det er helt legalt at sige, at man gerne vil være hjemme hos familien, men så skal man ikke tro, at man også kan gøre karriere,« siger Eva Berneke, der selv har holdt fire gange tre måneders barsel, som er kutyme i Frankrig, hvor de tre første børn er født.

»Det behøver jo heller ikke at være far og mor, der gør alting. Det bør være helt legalt at købe sig til mere fleksibilitet, for eksempel med en au pair,« siger Eva Berneke.

Hjælp til hjemmet

Koncerndirektør i Nykredit Bente Overgaard mener også, at karrierekvinder må skære ned på orloven og erkende, at de til gengæld får brug for hjælp til hjemmet.

»Vi får ikke mændene hjem til støvekosten, selv om nogle måske vil synes, at det ville være det ideelle,« siger koncerndirektøren, der i ti år selv har brugt au pair til sin familie med tre børn og gerne så, at der fra politisk hold blev gjort mere for at fremme kvinders karrieremuligheder.

»Vi har brug for nogle politikere, der har mod til at forme fremtidens velfærdsmodel, så du for eksempel kan få tilskud til hjemmehjælp. Og hvorfor skulle vi ikke øremærke en del af barselsorloven til mænd, som i andre skandinaviske lande,« spørger hun.

Barsel bliver kedelig

Øremærkning er også den løsning, som lektor og ligestilingsforsker på RUC Karen Sjørup mener, er det rette.

»Der er ikke nogen grund til, at kvinder, som har et ansvarsfuldt job, holder et helt års barselsorlov. Jeg tror, mange kvinder godt kunne tænke sig at komme tilbage til arbejdsmarkedet, når der er gået et halvt år eller ni måneder, for så sjovt er det ikke at gå rundt med en baby på armen,« siger hun.

Ingelise Bogason tror dog ikke på, at der skal hverken hjemmehjælpstilskud eller lovændringer til.

»Fordeling af barsel er en diskussion, der hører til derhjemme. Men man skal vælge sin partner med omhu og have en aftale om, at man begge skal kunne varetage sine karriereambitioner, og den skal laves, før man får børn,« siger hun.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere