Del : SMS
Berlingske Business

Kræftsyge opfordres til at blive i arbejde

Onsdagens foto: Jacob og Jens (th) fra Deloitte
Onsdagens billede: Jacob og Jens (th) fra Deloitte. Den ene er dødsyg af kræft og den anden rask efter sygdomsforløb, fortæller om, hvordan det er at gøre karriere med en dødsdom hængende over hovedet. Foto:

I takt med at flere rammes af en kræftdiagnose er behovet for at diskutere mulighederne for at bevare kontakten til arbejdsmarkedet stigende. Det oplever man i både Kræftens Bekæmpelse og Djøf.

Artiklen fortsætter under annoncen

Faldende dødelighed og mildere behandlingsformer gør det lettere end tidligere især for kræftpatienter at holde kontakten til deres arbejdsplads gennem sygdomsforløbet.

Og det kan efterfølgende være gavnligt både gennem behandlingen og i forhold til at vende tilbage til arbejdsmarkedet, forklarer afdelingschef for patientstøtte i Kræftens Bekæmpelse Laila Walther.

Kræftens Bekæmpelse rådgiver altid til, at man fastholder den højest mulige kontakt til sin arbejdsplads under sygdomsforløb. Så er sandsynligheden for, at man vender tilbage i arbejde nemlig meget større, forklarer Laila Walther.

»De fleste kræftpatienter ønsker sig bare at komme tilbage til en normal hverdag, men det er jo også det, der er ens økonomiske fundament,« siger Laila Walther.

23BUSjacob-og-jens-145432.jpg

I 2013 fik 13.312 personer i den erhvervsduelige alder mellem 20 og 64 år stillet diagnosen kræft, og samlet set lever godt 300.000 danskere med en kræftsygdom. De fleste vil derfor have sygdommen inde på livet blandt venner eller familie, ligesom det også er forekommende på et stort antal arbejdspladser.

Det er svært at gøre op, hvor mange blandt kræftpatienterne, der fortsætter med at arbejde før, under og efter sygdomsforløbet, og om der er en tendens til, at flere fortsætter med at arbejde, mens de er i behandling.

Det er noget, den enkelte aftaler med sin arbejdsplads, og der bliver derfor ikke ført samlede statistikker, forklarer Laila Walther.

Meget tyder dog på, at flere arbejder sig igennem et kræftforløb. Færre skal nemlig igennem de mest krævende kemoforløb, og selv om antallet af kræftramte er stigende, er dødeligheden faldende. For alle kræftformer er dødeligheden faldet med 1,7 procent.

Ønsker om gode råd

Laila Walther oplever, at der opstår en del spørgsmål i forbindelse med, at der er flere der overlever, og flere der er i arbejde under og efter deres behandling. Blandt andet har Kræftens Bekæmpelse fået en henvendelse fra Beskæftigelses- og Integrationsforvaltningen i Københavns Kommune om at lave en informationsvideo om det at være i arbejde under og efter et kræftforløb.

Videoen skal bruges til at informere jobkonsulenter og virksomheder landet rundt, om, hvad det er, man skal være opmærksom på i forbindelse med medarbejdere, der har kræft.

Jørn Neergaard Larsen i åbent samråd Jørn Neer

Mange virksomheder ender nemlig i et dilemma, hvis en ansat er syg i en længere periode. Virksomhederne vil i langt de fleste tilfælde deres ansatte det bedste, men kan blive presset af, at sygdommen påvirker både virksomhedens drift og økonomi, forklarer chefkonsulent hos Djøf Benjamin Vindum.

De fleste private arbejdspladser arbejder med en såkaldt 120 dagesregel, der giver arbejdsgiveren mulighed for at opsige den ansatte med kort varsel efter 120 dages sammenhængende sygedage.

folkeafstemning2015

Ifølge Benjamin Vindum benytter virksomhederne sig af 120 dagesreglen, hvis den er indskrevet i ansættelseskontrakten.

»Når det handler om kræft, oplever vi dog oftest, at virksomhederne strækker sig rigtig langt. Der er en langt større forståelse for fleksibilitet omkring et sygdomsforløb som kræft i forhold til eksempelvis stressrelaterede sygdomsforløb,« siger Benjamin Vindum.

 

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere