Berlingske Business

Korte ansættelser på CV'et skræmmer danske virksomheder

Pics-CV
Danske virksomheder frygter et CV med mange korte ansættelser, viser en ny rekrutteringsanalyse. Foto:

Mange korte ansættelser er noget af det farligste at have på CV'et, når man søger job, vurderer rekrutteringsekspert.

Artiklen fortsætter under annoncen
Du risikerer, at dine ansøgninger ryger i virksomhedernes skraldespande, hvis du har haft rigtig mange job på meget kort tid. Et CV fyldt med korte ansættelser skræmmer nemlig danske arbejdsgivere langt mere end ansøgere, der eksempelvis har haft stress eller er overkvalificeret.

Håndtryk overenskomst aftale kontor


Det viser en ny virksomhedsundersøgelse blandt 724 private og offentlige danske virksomheder foretaget af Konsulenthuset ballisager. 73 procent af virksomhederne mener, at et CV med mange korte ansættelser er noget af det værste, man kan finde hos en potentiel medarbejder. At en medarbejder er overkvalificeret til jobbet ligger nummer to på listen og bekymrer kun 33 procent af de adspurgte. En høj alder anses kun for at være et problem hos 9 procent af virksomhederne, ligesom en dresscode, der ikke overholdes, heller ikke får manges alarmklokker til at ringe.

studerende


Mange korte ansættelser og »zig-zag-CV'er« er noget af det farligste, du som ansøger kan have, vurderer Morten Ballisager, der er rekrutteringsekspert og direktør i Konsulenthuset ballisager.

»Virksomhederne frygter, at en ansøger med mange korte ansættelser har en indre uro, der gør, at han eller hun aldrig bliver tilfreds med et job eller måske har svært ved at tilfredsstille sin arbejdsgiver. Det er enormt svært at forklare, uanset om der måske er en årsag til, at man har haft fem-seks job på ti år,« siger han.

Til trods for at virksomhederne frygter kortvarige ansættelser, viser undersøgelsen, at det kun er 35 procent, der vægter loyalitet højt. Samtidig mener 68 procent af virksomhederne, at fleksibilitet er det, der betyder mest hos en potentiel medarbejder.

jobsamtale?


»Det kan virke selvmodsigende, at virksomheder på den ene side er skræmte over medarbejdere med mange korte ansættelser bag sig og på den anden side vægter fleksibilitet højest og loyalitet lavt. Men virksomhederne søger medarbejdere, der inden for virksomheden utroligt hurtigt kan omstille sig i en hverdag, der kan byde på omskiftelige arbejdsopgaver,« siger Morten Ballisager og tilføjer, at virksomheder derfor ikke har brug for medarbejdere, der gror fast.

Således er loyalitet ikke lige så værdsat i dag som tidligere, hvor man typisk varetog den samme arbejdsfunktion og udførte arbejdet på samme måde år efter år, forklarer han.

Undersøgelsen tegner et billede af, at den perfekte medarbejder er fleksibel uden at være flyvsk og holder fast i sit job i en længere periode uden at gro fast, vurderer Morten Ballisager.

»Det perfekte CV har en rød tråd igennem sig, hvor arbejdsgiveren kan se, at der er lagt en klar karriereplan. Ens ansættelser har typisk varet mindst tre-fem år, og fremstår man samtidig medgørlig og motiveret, er man særdeles attraktiv for en virksomhed,« siger han.

22BUSKaare-Danielsen_Business


Rekrutteringsanalysen foretages årligt, og resultaterne bliver brugt af a-kasser, fagforeninger og jobcentre.

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Trump har sat en lille kæp i det globale klimahjul ved at genåbne tidens mest kontroversielle olieledninger. Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvorfor det alligevel er det økonomiske ra...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen