Del : SMS
Berlingske Business

Kommune: Jobcenter var en succes

Farvergade2_Business
Jobcenteret i Farvergade 10 tæt på Københavns Rådhus. Foto:

Det omstridte jobcenter i Farvergade var ikke et skrabet tilbud til de ledige, lød påstanden fra Københavns Kommune på første dag i retten i den såkaldte Farvergade-sag.

Artiklen fortsætter under annoncen

Københavns Kommune går nu til modangreb på en af præmisserne bag det juridiske slagsmål mellem kommunen og Arbejdsmarkedsstyrelsen i den såkaldte Farvergade-sag.

I sagen bliver kommunen beskyldt for at have svindlet med millionrefusioner fra staten i forbindelse med et jobcenter i Farvergade. I de officielle papirer blev aktiviteterne i Farvergade beskrevet som et "intensivt 25-timers jobsøgningskursus", men reelt var de ledige højst til stede i jobcenteret halvanden time om ugen. Et faktum, som Arbejdsmarkedsstyrelsen brugte til at slå fast, at tilbuddet i Farvergade ikke levede op til lovens krav for at få 65 procent i refusion og derfor krævede 60 mio. kr. tilbage fra kommunen.
 
Men Københavns Kommune anfægter nu både den ene og den anden halvdel af den argumentation. Først og fremmest mener kommunen ikke, at der var et krav i lovgivningen om, at de ledige skulle møde op fysisk i jobcenteret, og i går påstod kommunens advokat i retten samtidig, at indholdet i jobcenteret var "omfattende" og "en stor succes".
 
Huset i Farvergade skulle officielt summe af aktivitet og mere end 700 ledige, men reelt var der ikke mere end 30-40 ledige tilstede hver dag. Imens hævede Københavns Kommune den højeste refusion hos staten for at aktivere de ledige minimum 25 timer om ugen.

10. oktober 2010 fortalte Berlingske historien om det tomme hus i Farvergade, hvor det kom frem, at kommunen var under mistanke for storstilet snyd med refusioner og tilbud til ledige.
 
En af de ledige var Jimi Korsgaard, og han havde intet hørt om et 25-timers tilbud:

"Jeg skal bare møde op hver onsdag. Jeg skal møde klokken ni, hvor vi kommer ind og siger godmorgen og bliver krydset af. Så får vi en kop kaffe og sætter os foran computerne. Jeg sidder der en time eller halvanden. Det er mit arbejde halvanden time om ugen," fortalte Jimi Korsgaard dengang til Berlingske.

Samtidig forklarede kommunen dengang, at de ledige blev sat til at føre udførlige dagbøger over deres jobsøgning, men ingen af de ti ledige, Berlingske talte med foran jobcenteret tilbage i 2010, havde ført noget, der lignede en dagbog

Et spørgsmål om fremmødekrav
Thomas Thellersen Børner, direktør i Beskæftigelses- og Integrationsforvaltningen i Københavns Kommune, fastholder dog, at Farvergade langtfra var et skrabet tilbud:

"Der var meget mere end halvanden time om ugen i tilbuddet i Farvergade. Grundlæggende bestod tilbuddet af en systematiseret intensiv jobsøgning. Man skulle søge en masse job, og der blev aftalt forskellige jobsøgningsaktiviteter, som der blev fulgt op på via en jobsøgningsdagbog. Samtidig var der coaching, vejledning og en lang liste af supplerende kurser."
 
De ledige fortalte i 2010, at de blot satte et kryds en gang om ugen i Farvergade, og så gik de igen. Men det stemmer ikke?
"Vi havde et godt og effektivt tilbud i Farvergade, der fik rigtig mange ledige i job. Det har Arbejdsmarkedsstyrelsen også anerkendt. Indholdet var fint og andet og mere end jobsøgning på egen hånd. Men det er ikke kernen i sagen. Kernen er, om loven indeholder et fremmødekrav på et bestemt sted, og det er vi uenige i," siger Thomas Thellersen Børner.

Han fulgte i går starten af retssagen fra første række i Østre Landsret, hvor kommunens advokat gennemgik sagen, som København ser den.

"Jeg er fuld af fortrøstning til, at landsretten træffer en afgørelse, der giver os medhold i denne her sag. Det har vi hele tiden haft meget stor tillid til, og det har vi fortsat," siger Thomas Thellersen Børner.
 
I dag fortsætter sagen i Østre Landsret med en række vidner. Blandt andre Thomas Tellersen Børner og en tidligere kontorchef i København, der i 2010 stod frem i Berlingske og fortalte om sine forgæves advarsler mod ordningen i Farvergade.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere