Del : SMS
Berlingske Business

KL: Kolossal udfordring at få flygtninge ud på arbejdsmarkedet

bundsgaard
Jacob Bundsgaard (S), der torsdag bliver valgt til ny næstformand i KL. Foto:

Kommunernes Landsforening mener at LOs skøn for, at 14.000 flygtninge skal i praktik i danske virksomheder det næste år, er for lavt sat. Vi har en kolossal udfordring med at integrere flygtninge på arbejdsmarkedet, siger KLs nye næstformand, Jacob Bundsgaard.

Artiklen fortsætter under annoncen

Mindst 14.000 nytilkomne flygtninge skal ud i virksomhedspraktik eller andre former for aktivering det næste år for at lære sprog og få kendskab til det danske arbejdsmarked. Det er en fordobling i forhold til 2015. Sådan lyder LOs skøn i torsdagens udgave af Berlingske.

Men tallet kan nemt vise sig at være for lavt sat, hvis man spørger Kommunernes Landsforening.

21BUSSabhana-side-3-180915.jpg

»Vi skønner ikke over det fremtidige antal i virksomhedsrettet aktivering, men vi er enige i at, der bliver flere i år, og at det er en meget stor opgave for kommunerne. Vores umiddelbare bud vil derfor være, at LOs skøn faktisk er for lavt sat,« skriver Jacob Bundsgaard (S), der torsdag bliver valgt til ny næstformand i KL.

Ifølge LO skal de mindst 14.000 flygtninge ses i forhold til de 160.000 almindelige kontanthjælpsmodtagere, der ligeledes ventes at skulle i en eller anden form for aktivering i en virksomhed i år.

LOs næstformand Lizette Risgaard kalder derfor opgaven for ”ikke uoverstigelig”, mens Dansk Arbejdsgiverforening mener, at der er potentiale for at få flygtningene ud i virksomhederne, især hvis kommunerne bliver bedre til at modtage nye flygtninge og få dem hurtigt ud i aktivering. Integrationen på arbejdsmarkedet er nemlig i sidste ende kommunernes ansvar, mener DA.

lizette

På spørgsmålet om, hvorvidt det er muligt at skaffe de mange ekstra praktikpladser, henviser Jacob Bundsgaard til, at kommunerne generelt er hårdt presset på mange opgaveområder på grund af det store antal flygtninge, der er kommet og kommer ud til kommende i disse år.
Han efterlyser derfor hjælp fra virksomheder og fagforeninger.

»Vi har en kolossal udfordring med at integrere flygtningene på arbejdsmarkedet. Det er de færreste, som har kompetencerne til at gå direkte ind på det danske arbejdsmarked, og derfor har vi brug for virksomhedernes hjælp til at tage mange flygtninge i praktik og løntilskudsjob. De kommunale jobcentre er heldigvis allerede i en god udvikling med en stærkere og stærkere kontakt til erhvervslivet, og den indsats skal optrappes endnu mere for at løse denne udfordring,« skriver Jacob Bundsgaard.

Forsker: Opsving kan skaffe job til flygtninge

Én af fagbevægelsens store bekymringer er, at kommunerne og virksomhederne i kampen for at få integreret flygtninge på arbejdsmarkedet, nedtoner indsatsen over for andre ledige, herunder LOs arbejdsløse medlemmer.

KLs næstformand vil imidlertid ikke love, at indsatsen ikke også kan ramme danske ledige.

»Helt generelt er det urealistisk at forestille sig, at vi kan modtage et antal flygtninge, der svarer til en gennemsnitlig dansk kommune i løbet af få år, uden at det vil kunne mærkes på stort set alle områder. Men vi skal naturligvis bestræbe os på at yde den bedst mulige hjælp også til de danske ledige. Men vi har brug for, at regeringen giver kommunerne de rette økonomiske og praktiske rammer. Og vi har brug for, at virksomheder og fagforbund også giver en stærk hjælpende hånd i forhold til at få både danskere og flygtninge i arbejde,« skriver Jacob Bundsgaard.

15BUSDavos-Jim-Hagemann-Sna.jpg

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere