Del : SMS
Berlingske Business

»Kædeansvar vil dræbe branchen«

18busBro-Rikke.jpg
Hos C.G. Jensen handler det om at holde omkostningerne i ro et godt stykke ud i fremtiden, og de mener slet ikke, aftalen er gennemtænkt. Foto: Hanne Paludan Kristensen

Entreprenørvirksomheden C.G. Jensen advarer sin arbejdsgiverforening Dansk Byggeri om at indgå en aftale om kædeansvar med 3F.

Artiklen fortsætter under annoncen

En vanvittig idé, som vil tvinge en i forvejen vaklende byggebranche helt i knæ.

Sådan lyder det fra entreprenørvirksomheden C.G. Jensen i Glostrup på fagbevægelsens krav om et kædeansvar i overenskomsten. Kravet vil tvinge den til at tage ansvar for sine underentreprenørers økonomi, og den tanke får direktør Michael S. Larsen til at ryste i bukserne.

»Fagbevægelsens krav om kædeansvar vil medføre en massiv administration, som vi i forvejen har rigtig meget af. Vi har endda en ret høj egenproduktion, men for de af vores kollegaer, der bruger flere underleverandører, vil det her krav være dræbende. Det vil jo betyde, at vi for det første skal bruge ekstra administrative ressourcer, og for det andet at vi skal blande os i en anden virksomheds drift,« siger han.

C.G. Jensen udfører i dag alt fra både jord- og betonarbejde, kloakering og byggeri. Den har omkring 400 ansatte og op mod 500 underentreprenører, som ikke har udlændinge ansat. Virksomheden har besluttet i stedet at konkurrere på sine danske medarbejderes erfaring og efteruddannelse. Alligevel mener Michael S. Larsen, at kædeansvaret også vil ramme hans virksomhed hårdt.

»Vi vil meget gerne sikre, at alle konkurrerer på lige vilkår, sådan som fagforeningerne også er med til at sikre. Men den her idé har de simpelthen ikke gennemtænkt. Den betyder jo, at vi skal blande os direkte i en anden virksomheds interne forhold. Det vil have store negative konsekvenser for os,« siger Michael S. Larsen.

3f

Han afviser også 3Fs andet ønske om at hæve mindstelønnen i overenskomsten. Fagforeningen har tidligere peget på, at det vil tvinge virksomhederne til at aflønne deres udenlandske ansatte på niveau med de danske håndværkere. I dag vil udlændingene gerne nøjes med mindstelønnen i overenskomsten, mens danske håndværkere får op mod 70 kroner mere i timen. Fagforeningen har forklaret, at danske håndværkere har svært ved at leve for 115 kroner i timen, som mindstelønnen i øjeblikket ligger på.

»Men en højere mindsteløn vil være med til at presse lønningerne endnu mere i vejret. Havde vi været i en højkonjunktur, kunne vi snakke om det, men ikke på nuværende tidspunkt, hvor vi er meget pressede økonomisk,« siger Michael S. Larsen.

FrankJ

Ifølge Dansk Byggeri er byggeriet da endnu ikke ude af krisen. Så sent som i november viste en analyse, at branchen har haft stort set uændret beskæftigelse de seneste to år. Virksomhederne forventer ganske vist flere ansatte til næste år, men primært på grund af vækst i efterspørgslen fra regioner og kommuner.

For C.G. Jensen handler det da også om at holde omkostningerne i ro et godt stykke ud i fremtiden. Kunne I ikke vænne jer til det her, sådan som I har gjort med nogle af de andre krav, I skal leve op til i overenskomsten?

»Det her er slet ikke gennemtænkt. Men jeg tror virkelig, det her vil skade branchen.«

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere