Berlingske Business

I 2023 taler den perfekte ansøger kinesisk

CHINA-ECONOMY-MANUFACTURING
Foto:

International erfaring og evnen til at tale kinesisk vejer tungt i danske topchefers forventninger til fremtidens medarbejdere.

Fremtidens mest attraktive medarbejdere har international erfaring og taler kinesisk, forestiller danske topchefer sig ifølge Børsen.

Greens Analyseinstitut har spurgt 652 virksomhedsledere, om hvad de forventer af fremtidens medarbejdere og øverste på listen står et tredje sprog, som helst skal være kinesisk.

I dag lægger kun otte procent af topcheferne vægt på et tredje sprog ud over dansk og engelsk, men 38 procent svarer, at de forventer at gøre det om 10 år.

34 procent siger, at de vil lægge vægt på kinesisk, mens ni procent gør det i dag.

Den udvikling kan blandt andet ses hos Carlsberg.

»Vi ser mere og mere på sproglige egenskaber, inklusive kinesisk, siger Carlsbergs HR-direktør Thomas Kolber.

Udover sproget bliver international erfaring også et særdeles stærkt salgsargument for fremtidens jobsøgere, da 15 procent af lederne svarer, at det om ti år vil kræve international erfaring at blive ansat i virksomheden mod kun seks procent i dag.

Det handler også om, at kollegerne kommer fra andre dele af verden, pointerer HR-direktør i Coloplast Dorthe Rønnau.

»Vi vokser jo næsten udelukkende uden for Danmark. Vi er til stede i over 50 lande og har 33 datterselskaber, så selv om man er ansat i hovedkvarteret i Humlebæk, så er ens kollega i Sydfrankrig, Brasilien eller Kina. Og nogle gange er det ens nærmeste kolleger, der sidder der. Derfor bliver det vigtigt,« siger hun til Børsen.

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

I øjeblikket er der ikke tegn på, at inflation i Europa vil bide sig fast i de kommende år, fortæller investeringsdirektør Henrik Olejasz Larsen fra Sampension. Billedet ser lidt anderledes ud i USA,...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen