Del : SMS
Berlingske Business

Hver tredje leder vil skifte job

chef

Masser af ledere – i både den offentlige og private sektor – står på spring for at gøre karriere i en anden virksomhed. Arbejdsgivernes store udfordring er at holde på virksomhedens centrale lederfigurer.

Artiklen fortsætter under annoncen

Hold godt øje med virksomhedens ledere. Selv om de lader til at sidde godt i chefstolene, har hver tredje nemlig seriøse planer om at finde et andet arbejde. En ud af fire overvejer endda at skifte job for i stedet at arbejde hos konkurrenten, leverandøren eller i hvert fald i en anden virksomhed, i stedet for blot at stige i graderne på deres nuværende arbejdsplads. Det gælder både mænd som kvinder samt offentligt og privat ansatte. Det viser tal fra Det Danske Ledelsesbarometer, en undersøgelse blandt mere end 3.000 ledere, som Lederne står bag.

BT

Jobbene, som de søger, skal gerne give dem endnu større ansvar i form af eksempelvis flere medarbejdere eller større budgetter. Mere end halvdelen vil gerne have et job med større ansvar. Kun otte procent er indstillede på at have mindre ansvar end nu, mens resten mindst vil have samme ansvar.

At så mange ledere er mobile og har ambitioner om at gøre mere ud af karrieren, glæder analysechef hos Lederne Kim Møller Laursen sig over på den enkelte leders vegne.

»Især i lederjob handler det om ikke at gro fast men hele tiden blive bedre, lade sig udfordre og lære nyt. Det gør man ved at komme i nye jobfunktioner, komme over i en anden virksomhed og måske endda komme opad i hierarkiet,« siger han.

Mister dygtige ansatte

Til gengæld peger han på, at ledernes flyttetrang er en udfordring for deres arbejdsgivere, fordi de risikerer at miste dygtige ansatte og dermed også værdifuld viden.

»Både som offentlig og privat virksomhed skal man være opmærksom på, at nogle af de ledere, der er tættest på at smutte videre, også er dem, der har lettest ved det – altså de dygtigste ledere. Man skal afdække, hvad man kan gøre for at fastholde dem og sikre, at de fortsat synes, at arbejdspladsen er interessant for dem. For det handler ikke kun om, at de gerne vil skifte virksomhed eller branche, men om at blive udfordret,« siger Kim Møller Laursen.

Ifølge Poul Blaabjerg, co-CEO i Center for Ledelse, gør ledernes trang til jobskifte virksomhederne særdeles sårbare. Han giver krisen skylden for, at så mange ledere vil flytte over i andre virksomheder i stedet for at avancere på deres nuværende arbejdspladser.

»Ledere går efter anerkendelse, respekt og resultater. De seneste tre år har været svære. Mange ledere har været nødt til at træffe hårde beslutninger, som kan have været i strid med det, de har sagt i opgangstider. Det kan have skadet nogle af deres relationer og troværdighed i virksomheden. I en ny virksomhed kan man starte på en frisk og vise, at man kan skabe succes,« forklarer Poul Blaabjerg.

Særligt mellemlederne skal virksomhederne være opmærksomme på ikke drysser ud, advarer han. De har været hårdt ramt under krisen, fordi de ikke som topledelsen altid har overblik over, om det går godt eller skidt.

pi

»Manglende tro på, at mulighederne opstår i deres egen virksomhed, betyder, at de søger væk. Men det er mellemlederne, der kender de ansatte og arbejdsgangene bedst. Man har taget dem for givet under krisen, og det får dem til at søge væk,« siger han.

Fokus på ledergruppen

De jobsøgende ledere er generelt mindre tilfredse og engagerede end andre, viser undersøgelsen. Blandt andet vurderer de deres egne job som mindre udfordrende og spændende, ligesom de i mindre grad føler, at de selv bliver anerkendt og værdsat som ledere og flere føler sig alene i lederjobbet.

»Man kan ikke nøjes med at tilbyde en MBA-uddannelse, men have meget mere fokus på ledergruppen som helhed og rykke sammen,« siger Poul Blaabjerg.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere