Del : SMS
Berlingske Business

Headhuntere: Asyl-annoncer vil skræmme højtuddannede væk

folketingsvalg2015
Inger Støjberg står i spidsen for regeringens bebudede annoncekampagne, som skal få asylansøgere til at fravælge Danmark. Foto:

Regeringens plan om at rette annoncer imod asylansøgere kan gøre det sværere at rekruttere højtuddannede udlændinge, mener to rekrutteringsvirksomheder. Annoncerne vil skade et i forvejen blakket ry, lyder det.

Artiklen fortsætter under annoncen

Danske virksomheder vil få sværere ved at tiltrække højtuddannet udenlandsk arbejdskraft, hvis regeringen gennemfører en bebudet annoncekampagne, som skal få asylansøgere til at fravælge Danmark.

Sådan lyder vurderingen fra to større danske rekrutteringsvirksomheder. De bakker dermed op om de virksomheder, der i fredagens Jyllands-Posten opfordrer regeringen til at droppe kampagnen.

»Sådanne annoncer vil gøre Danmark mindre attraktiv blandt de højtuddannede udlændinge, vi gerne vil rekruttere. Mange har i forvejen en bekymring om, at det er svært at integrere sig i Danmark,« siger Helle Jørnung, der er præsident for det internationale rekrutteringsnetværk Enex og stifter af den danske headhuntervirksomhed Best Talent.

Hun fortæller, at Best Talent ofte får spørgsmål fra potentielle kandidater, som er bekymrede over, hvordan de vil blive modtaget i Danmark.

»Det er ved at være almindeligt kendt, at Danmark bestemt ikke er det letteste land at integrere sig i. Det kan blive et stort problem, at vi udsender disse holdninger,« siger Helle Jørnung.

Folketingsvalg2015

I Venstre frygter integrationsordfører Marcus Knuth ikke, at de planlagte asylannoncer vil påvirke erhvervslivet.

»I regeringsgrundlaget står der helt tydeligt, at Venstre både vil arbejde for en stram asylpolitik, men også for at det skal være endnu mere attraktivt at komme til Danmark og arbejde. Vi ser ingen sammenhæng mellem de to ting,« siger han.

Det synspunkt deles ikke af headhunterne. Partner i rekrutteringsvirksomheden Birn + Partners, Allan Rønsholt, er overbevist om, at annoncerne vil så tvivl om Danmarks gæstfrihed hos udenlandske aspiranter.

»Hvis man bringer annoncerne, vil det skabe nyheder herhjemme, som lynhurtigt vil sprede sig til resten af verden. Den slags historier bliver flittigt delt på LinkedIn og andre rekrutteringsnetværk,« siger Allan Rønsholt.

Han mener, at annoncerne vil sætte yderligere skub i de forestillinger, mange udlændinge allerede gør sig om det danske erhvervsklima.

»Vi oplever ofte, at vi bliver nødt til at forsvare standpunkter, som vi måske ikke selv har. Mange udenlandske kandidater er bekymrede over, hvordan kollegerne vil se på os og frygter, at vi er en flok skabsracister,« siger han.

Arbejdskraft

Bliver det mindre at attraktivt at søge job i Danmark, vil det primært gå ud over de mellemstore danske virksomheder.

»De store virksomheder som Lego og Novo Nordisk vil kunne tiltrække medarbejdere alene på deres stjernebrands. Men for virksomhederne i niveauet under, kan det blive et problem,« siger Allan Rønsholt.

Uafhængigt af kritikken fra danske virksomheder og rekrutteringsvirksomheder har en Facebook-gruppe i dag indrykket annoncer i både Politiken og The Guardian, hvor de byder flygtninge velkommen til Danmark.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

På trods af store udfordringer med infrastrukturen i mange af de store byer har et partnerskab mellem det offentlige og private længe været en sovende kæmpe.Hør Sampensions direktør Hasse Jørgensen fo...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere