Del : SMS
Berlingske Business

Gartnerier: 3F tager udlændinges løn

30BUS3F-1.jpg
?Det var den omvendte verden, da rumænske ærteplukkere i sommer lånte deres arbejdsgivers bus for at køre til Nyborg og protestere mod fagforeningen 3F. Arkivfoto: ?Mogens Zender

Gartnerier der bruger udenlandsk arbejdskraft, betaler tusindvis af kroner i erstatning for lønsnyd. Men 3F forsøger at få pengene selv frem for at lade dem gå til udlændingene, siger gartnerierne.

Artiklen fortsætter under annoncen

Danske gartnerier og planteskoler gør sig ofte skyldige i overenskomstbrud, når de bruger udenlandske ansatte.

Men ifølge deres arbejdsgiverforening er det kun et fåtal af de snydte udlændingene, som får gavn af de penge, deres arbejdsgivere betaler i erstatning.

Som Berlingske Business skrev lørdag, betaler byggevirksomhederne langt flere penge til 3F, end de efterbetaler til deres ansatte i sager om overenskomstbrud. Nu peger gartnerierne og planteskolers arbejdsgiverforening GLS-A på, at 3F på deres område forsøger at få så stor en del af erstatningsbeløbet opgjort som en bod fremfor som en efterbetaling, når de indgår forlig med virksomhederne.

30BUS3F-1.jpg

»For to år siden indskærpede Arbejdsretten, at 3F skulle sikre efterbetalingen gik til de ansatte, uanset om de var medlemmer eller ej. Siden har vi set eksempler på, at 3F sænker deres samlede krav, hvis virksomhederne til gengæld betaler en større del af beløbet som en faglig bod fremfor som en efterbetaling. På den måde sikrer 3F, at pengene ikke tilgår øst-arbejderne, men fagforeningen selv,« siger direktør i gartneriernes arbejdsgiverforening, Johnny Ulff Larsen.

De seneste år har en række fynske og jyske gartnerier og planteskoler haft sager med 3F for at have underbetalt udenlandsk arbejdskraft. Gartnerierne ved ikke, hvad 3F har gjort med pengene siden, og fagforeningens afdeling i Odense vil ikke udspecificere det, fordi den i nogle af forligene har forpligtet sig til ikke at oplyse om dem efterfølgende.

GLS-A erkender, at nogle af deres medlemsvirksomheder bryder overenskomsten, men mener, at det handler om mindre fejl. Det kendetegner typisk sagerne, at gartneriejerne ellers har haft et godt samarbejde med fagforeningen i årevis.

»Det er meget banale fejl, de begår, og ikke bevidst lønsnyd. Men når vi anbefaler et medlem af indgå et forlig, er det selvfølgelig, fordi vi kan se, at sagen bliver svær at vinde. Det må vi bare erkende. Vi vil jo gerne have det så billigt som muligt for medlemmer, og ofte ønsker virksomheden også at lukke sagen hurtigt i stedet for at blive beskyldt i medierne for at udnytte sine ansatte. Så forhandler vi os frem til, hvor stor bøden skal være alt efter, hvor alvorligt overenskomstbruddet er,« siger Johnny Ulf Larsen. Men det kan lyde som en dårlig undskyldning, at de pludselig ikke kan finde ud af overenskomsten – for eksempel når de bruger underentreprenører?

»Det er ikke bevidst lønsnyd. Når vores medlemmer bruger udenlandsk sæson-arbejdskraft, skyldes det blandt andet, at de er mere effektive. Gartneriernes omkostninger er meget højere end udlandets, blandt andet på grund af afgifterne, og supermarkederne har jo ingen problemer med at få frugt og grønt leveret billigere fra vores nabolande. De presser prisen og så forsøger virksomhederne bare at få den mest effektive arbejdskraft,» siger Johnny Ulff Larsen og peger på, at der for ti år siden var omkring 1.000 danske gartnerier, mens der i dag kun er i omegnen af 300 tilbage.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere