Del : SMS
Berlingske Business

Flere ingeniører vil ende i direktørstolen

Studiestart.:KU
Foto:

Der er rekordoptag på ingeniørstudierne, og flere ingeniører og naturfaglige kandidater vil ende med at ryge helt til tops i dansk erhvervsliv, vurderer Ingeniørforeningen.

Artiklen fortsætter under annoncen

De unge myldrer ind på ingeniørstudierne. Næsten 5.000 står til at skulle begynde til september, hvilket er ny rekord. Og for dem, der har høje ambitioner, er der godt nyt. Topjobbene i dansk erhvervsliv bliver stadig mere specialiseret. Derfor vil flere ingenører nå de øverste postioner i virksomhederne.

Sådan lyder spådommen fra Ingeniørforeningen IDA. Hos Djøf, Dansk Jurist- og Økonomforbund, der traditionelt har været storleverandører af kandidater til direktørjobbene, har man ingen direkte kommentar til, i hvilket omfang fagforeningens kandidater vil skulle kæmpe hårdere med de naturfaglige om de tungeste poster i erhvervslivet.

I IDA glæder man sig naturligt nok over, at flere har søgt ind på uddannelserne. På civilingeniør er optaget steget med seks pct., for diplomingeniør er fremgangen på 11 pct.

Formanden for IDA, Frida Frost, understreger, at i lighed med andre videregående uddannelser har der altid være en vis procentdel blandt de studerende med solide ambitioner. IDA har i alt 586 topledere blandt medlemmerne, men andelen er sandsynligvis større, fordi mange melder sig ud af fagforeningerne på vejen mod at blive topchef.

»Vi kan se, at der tidligere var en tendens til, at der var en bølge af kandidater fra samfundsfag, som kom ind på CEO-posterne. På det område ser vi en vending. Der bliver flere ingeniører og naturfaglige i direktørjobbene. Det er ikke længere nok, at toplederen har de bløde kompetencer på plads og er generalist. Den dybe faglighed er også en nødvendig kompetence og en efterspurgt vare – og det i højere og højere grad,« siger Frida Frost, der påpeger, at en stilling som direktør bestemt ikke er eneste vej til for alvor at gøre en forskel i virksomhederne.

»Mange tænker direktør og personaleledelse som karrierevejen, men toplederne udgør kun én pct. af alle på arbejdsmarkedet, og der vil også være nogle, som bliver så dygtige i specialistjobbene, at virksomhederne ikke kan undvære dem. Rollen som specialist er under kraftig udvikling, og mange af dem vil blive vigtigere for virksomheden end direktøren, og de vil blive højt betalt for det,« siger Frida Frost.

Flere veje til succes

På det samfundsvidenskabelige område blev der optaget lige under 10.500 studerende i år. Det er ligeledes en lille stigning i forhold til tidligere år. Djøf har et utal af medlemmer, som er gået hele vejen både i det private og offentlige erhvervsliv.

Blandt andre topchefen i A.P. Møller - Mærsk-koncernen, Nils Smedegaard Andersen, og tidligere topdirektør i ISS Eric Rylberg er oprindeligt uddannede økonomer fra Aarhus Universitet, og formanden for Djøf, Lisa Herold Ferbing, har selv været adm. direktør.

Hun tør ikke umiddelbart sige, om hendes medlemmer fremover vil komme til at slås hårdere med ingeniørerne, hvis de vil til tops i det private erhvervsliv.

Men hun fremhæver, at der er en række veje til at få succes med karrieren.

»Vi ved, at det er vigtigt ikke at være for smalsporet og fastlåst i sin karriereretning. Grib de muligheder, der byder sig til – og vær opsøgende over for dem. Dyrk netværk gennem hele studiet og udvid det løbende. Undgå ikke svære opgaver og udfordringer, men kast dig ud på de berømte 70.000 favne vand og lær af dine fejl og erfaringer,« siger Lisa Herold Ferbing.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere