Del : SMS

Finanskrise får syge til at gå på arbejde

Eksperter er bekymrede over, at flere medarbejdere i private virksomheder tager på arbejde, selv om de burde blive hjemme i sengen og pleje deres sygdom.

Artiklen fortsætter under annoncen

Hver tredje private virksomhed oplever, at sygefraværet er faldet, siden finanskrisen ramte Danmark i 2008. Det skriver Morgenavisen Jyllands-Posten. Ifølge en rundspørge, avisen har foretaget, svarer kun fem procent af lederne blandt de 120 største private virksomheder i Danmark, at fraværet er steget siden 2008.

Danmarks Statistik skriver ifølge avisen i et nyhedsbrev fra december, at ansatte i den private sektor gennemsnitligt havde 0,3 færre sygedage i 2011 end i året før.

Ifølge Lars Andersen, der er arbejdsmiljøchef i organisationen Lederne, er faldet i sygefraværet sket over en 10-årig periode, men har taget ekstra fart under krisen.

- I disse tider med fokus på omkostninger gør virksomheder meget for at sætte sygefraværet ned. Når man ikke har råd til nye ansatte, ser man på, hvad man kan få ud af de nuværende, siger han til avisen og påpeger blandt andet, at flere ledere tager kontakt til sygemeldte efter en uge.

Tendensen med syge, der går på arbejde, bekymrer arbejdsmarkedspolitisk chef i Danmarks Jurist- og Økonomforbund (DJØF), Lisbeth Kjersgaard.

- Det er vigtigt, at både ledelse og medarbejdere under krisen gør en ekstra indsats for at skabe trivsel på arbejdspladsen. Et godt arbejdsmiljø reducerer både sygefravær og sygenærvær og bidrager til vækst og innovation, siger hun til Morgenavisen Jyllands-Posten.

BNB

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.

Brandview produceres i tæt samarbejde med Public Impact, som er Berlingske Medias content marketing bureau. Læs mere om Public Impact og Brandview eller kontakt salgschef Suzie Hove på suzh@berlingskemedia.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

For under et år siden var olieprisen i frit fald. Hele verden holdt vejret og markederne skælvede af både glæde og gru. Men pludselig er der ingen, der taler om olie længere. Hør investeringsdirektør...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere