Del : SMS
Berlingske Business

Fagforeningsfolk frikender Børsting

Børsting_rund_Business
Berlingske Research har spurgt 32 lokale LO-formand - ingen af dem mener, at det alene er Harald Børstings skyld, at LO-forbundene mister medlemmer. Foto:

Det er ikke Harald Børstings skyld, at det går tilbage for LO, mener en række lokale fagforeningsformænd ifølge en ny rundspørge. Mange erkender dog, at fagbevægelsen har mistet politisk indflydelse.

Artiklen fortsætter under annoncen

Utilfredsheden med LO-formand Harald Børsting ulmer i dele af fagbevægelsen, hvor ledende figurer i blandt andet HK kræver hans afgang som led i en fornyelse af hele bevægelsen.

Senest har formanden for HK Midt, Martin Rasmussen, opfordret LO-formanden til at træde tilbage. Rasmussen holder Børsting personligt ansvarlig for, at især unge medlemmer siver fra fagforeningerne i LO, fordi han med sin trætte fremtoning ikke brænder igennem på TV-skærmen.

Den anklage er dog alt for hård, mener de lokale og regionale fagforeningsformænd og -bestyrelsesmedlemmer, som har deltaget i en ny stikprøveundersøgelse fra Berlingske Research. Ud af de 32 formænd, der har deltaget i undersøgelsen, mener ingen, at det alene er Harald Børstings skyld, at LO-forbundene mister medlemmer.

- Harald Børsting er den rigtige LO-formand. Han kan jo ikke gøre for at samfundet er blevet mere og mere liberalt, skriver en af formændene i spørgeskemaet.

En enkelt af de lokale formænd mener ligefrem, at Martin Rasmussen udelukkende rejser sin kritik, fordi HKerne vil finde Børstings afløser i egne rækker.

- Kritikken kommer kun, som jeg ser det, fordi HK gerne ser deres repræsentant som den kommende LO-formand og ad den vej så vil forsøge at gennemføre deres politiske idéer og holdninger, hvilket de sikkert ikke kommer igennem med med denne fremtoning, lyder det.

Der er dog også flere af deltagerne i undersøgelsen, der er helt enige med andre aspekter af kritikken. Ifølge Martin Rasmussen har fagbevægelsen mistet politisk indflydelse i de seneste år på grund af en forkert strategi over for regeringen, og den holdning deler 18 af deltagerne.

Men det er dog ikke nødvendigvis fagtoppens skyld, mener en afdelingsformand.

- Der skal to til en dans, og når vores egen dansepartner (S og SF) ikke vil danse, er det svært. Deres manglende danselyst kan undre, da det jo vil betyde, at de ikke bliver genvalgt til regeringsmagten, skriver han.

Halvdelen er undersøgelsens fagforeningsfolk er også enig i med Martin Rasmussen i, at der er brug for en fornyelse af fagbevægelsens politiske målsætninger.

- LO og de store forbund har glemt formålet med fagbevægelsen. I stedet for forsikringsordninger og partipolitik bør man »nøjes« med at passe de opgaver der er naturlige, som er arbejdsforhold, løn/pension, overenskomster, sociale vilkår ved ledighed/under uddannelse, skriver en af svarerne.

Flere fremhæver, at fornyelsen ikke kan komme fra LO-ledelsen, men at de enkelte forbund skal på banen.

- LO er en sammenslutning af mange fagforbund, derfor er det fagforbundenes pligt at gøre noget i forhold til LO. Hvis vi mener skal laves noget om, må vi gå i gang med dette, skriver et sektorbestyrelsesmedlem.

Selv ønsker LO-formanden ikke at kommentere kritikken fra HKs regionalformand.

- Jeg vil ikke skændes med Martin Rasmussen. Den type diskussion skader bevægelsen langt mere, end den gavner. Jeg vil hellere koncentrere mig om at sikre den danske model og arbejde for at skabe nye arbejdspladser, siger Harald Børsting til TV 2 News.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere