Del : SMS
Berlingske Business

Få får arbejde gennem jobcentre

Jobcentre: Mette F. aner ikke, hvad vi laver
Foto:

Landets jobcentre formidlede kontakten til kun syv procent af de ledige stillinger, der sidste år blev besat.

Artiklen fortsætter under annoncen

Jobcentrene skal bringes tættere på virksomhederne, hvis de i fremtiden skal kunne skaffe arbejdsløse danskere i job, skriver Jyllands-Posten.

33 procent af de danskere, der i 2012 fik nyt job, brugte deres netværk i form af familie, venner og bekendte, der i forvejen var tilknyttet en arbejdsplads. Det er en stigning i forhold til 2007, hvor kun omkring 25 af nye job blev besat på den måde.

Jobcentrene stod for kontakten i syv procent af tilfældene, og det niveau har de ligget på i de seneste fem år.

Arbejdsmarkedsforsker Henning Jørgensen fra Aalborg Universitet mener, at der skal skrues ned for kontrollen af, om de ledige bliver aktiveret og kommer til samtale på bestemte tidspunkter og op for den opsøgende indsats over for virksomhederne:

»Mange steder sidder man bare på jobcentrene og venter på, at virksomhederne skal ringe. Men sådan fungerer det ikke. Hvis man ikke er tæt på virksomhederne, så finder man heller ikke ud af, om der er jobåbninger,« siger Henning Jørgensen til avisen.

Økonomiprofessor Michael Rosholm er medlem af regeringens ekspertudvalg, der skal kulegrave jobcentrenes virksomhed med henblik på en reform af beskæftigelsespolitikken. Han siger, at jobcentrenes rolle som udgangspunkt ikke er at skaffe de ledige arbejde, men at klæde dem på til selv at finde job.

Han advarer mod at droppe kontrollen og aktiveringen på fastsatte tidspunkter.

»Det ville være at smide barnet ud med badevandet, for vi kan se, at dette system faktisk siden starten af 1990’erne har været med til at nedbringe den strukturelle ledighed til det lave niveau, som vi har i dag,« siger Michael Rosholm til Jyllands-Posten.

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere