Del : SMS
Berlingske Business

Et portugisisk møde med den danske model

28BUSmetro_opslag.jpg
Den portugisiske virksomhed Cinterex kunne ikke få lov til at udbetale de manglende penge direkte til medarbejderne, fordi de ikke var organiseret i 3F på det tidspunkt, afgørelsen om en bod faldt. Medarbejderne på billedet har intet med den aktuelle sag at gøre. Arkivfoto: Bax Lindhardt/Scanpix 2013)

Baggrund. Hvad skete der egentlig med den nu fyrede metroleverandør, Cinterex? Få historien om et kompliceret sammenstød mellem en sydeuropæisk virksomhed og det danske arbejdsmarked.

Artiklen fortsætter under annoncen

I Kirke Værløse ligger en bygning, der engang var et hospital. I dag er det renoveret og huser lidt over 30 portugisiske og østeuropæiske metroarbejdere. Værelserne er tomme det meste af dagen, mens vaskemaskinen er i fuld sving. Lidt som på en lejrskole, hvor eleverne er ude, mens deres madmor vasker deres tøj og rigger an til aftensmad.

I weekenden tager de ansatte til Roskilde og besøger Vikingeskibsmuseet. Det lyder tilforladeligt. Men oplevelsen i Danmark har været en kold fornøjelse for deres virksomhed.

Den første fejl

I dag står det klart, at Cinterex har brudt byggeoverenskomsten og dermed reglerne på det danske arbejdsmarked. Virksomheden gik fejlagtigt ud fra, at de ansatte kunne arbejde på samme vilkår som i resten af verden. Få måneder efter, at de var begyndt at arbejde, stod det derfor klart, at de arbejdede for meget i forhold til overenskomsten. Dermed var virksomheden skyldig i løndumping og måtte betale 375.000 kroner til 3F som straf. Portugiserne var irriterede. Hvordan kunne en dansk fagforening, som ikke organiserede deres ansatte, bestemme, hvor meget de måtte arbejde, på hvilke tidspunkter de måtte arbejde, og hvad de skulle have i løn? Ikke desto mindre var det en pinlig sag, som ikke skulle gentage sig, så der ikke kom flere bøder.

Ønskede lige konkurrence

Derfor besluttede Cinterex sidste år at melde sig ind i Dansk Byggeri og blev dermed omfattet af overenskomsten med 3F. Men virksomheden havde vanskeligt ved at leve op til den kontrakt, den havde med CMT, hvis den samtidig skulle følge overenskomsten uden at tabe penge på projektet i Danmark. For det første på grund af arbejdstiden, der på et projekt som metrobyggeriet skal være meget fleksibelt. For det andet fordi Cinterex også skulle betale for kost, logi, transport og hvad ellers de ansatte havde brug for. Den slags er dyrere i Danmark end i mange andre lande. Samlet set stod det klart, at virksomheden havde svært ved at få projektet til at hænge økonomisk sammen. Noget måtte gøres.

Misforståelsen

Løsningen blev en særlig arbejdstidsaftale, Cinterex indgik i den tro, at Dansk Byggeri havde godkendt den. Nu kunne de ansatte arbejde op til 60 timer om ugen, men kun få løn for 37. Resten blev sat ind på en konto, de ansatte senere kunne afspadsere eller få penge for. Sådan gik flere måneder, hvor virksomheden fejlagtigt troede, at alt var i orden. Men nogle måneder senere måtte den igen betale for sin fejltagelse. Arbejdstiden var nemlig alligevel i strid med overenskomsten, og 3F rejste et krav om 800.000 kroner i efterbetaling og en bod oveni; i alt omkring 1,8 millioner. Beløbet blev forhandlet ned til 650.000 kroner, men 3F fastholdt, at pengene blev udbetalt til fagforbundet frem for til de ansatte. Men hvis det var prisen for at afslutte alt helt og endeligt, var Cinterex parat til at betale beløbet i tre rater. Her begik den endnu en fejl.

Dødsstødet

Efter sommerferien fik 3F flere medlemmer på Cinterex. Deres lønsedler viste blandt andet, at Cinterex havde lavet en aftale med sine ansatte om at trække dem i løn svarende til den kost, logi og transport, som virksomheden til gengæld betalte for dem. En metode, som stiller danske håndværkere dårligere, fordi de hverken har brug for kost eller logi og altså vil få mindre i løn end hos en dansk arbejdsgiver. Derfor rejste fagforeningen et nyt krav på 11 millioner kroner, blandt andet for manglende lønkroner i den periode, Cinterex ellers havde indvilget i at betale de 650.000 kroner for. Metroselskabet opsagde på den baggrund samarbejdet med virksomheden, som fandt det umuligt at tjene penge i Danmark og erklærede sin danske afdeling konkurs for få uger siden.

Inden da nåede Dansk Byggeri dog at afvise 3Fs seneste krav over for portugiserne, men er nu ude af sagen, da der ikke længere er et medlem at forsvare. 3F vil fortsætte med erstatningssagen i en faglig voldgift for de medlemmer, den har fået på virksomheden. En opmand skal nu tage stilling til, om 3F kan genåbne en sag, der allerede er afsluttet. Metroselskabet vil forsøge at sikre, at de underbetalte arbejdere får de penge, de er blevet snydt for og resten af de ansatte har da også fået job hos den anden metroleverandør, italienske Cipa. Hvornår de forlader Kirke Værløse, er uvist.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere