Berlingske Business

DI: Gymnasiebesparelser kan koste konkurrenceevne

Overskrift
Gymnasieelever om besættelsestiden. Berlingske laver en test til eleverne, så vi kan finde ud af, hvor meget de ved om besættelsestiden. Her fra Rysensteen Gymnasium på Vesterbro. Foto:
gymnasieelever
Overskrift
Danmark bruger færre penge på ungdomsuddannelse end gennemsnittet i OECD. Det viser en analyse fra tænketanken Kraka, der har sammenlignet udgifterne på området i de 34 medlemslande. Foto:

Ifølge en analyse fra tænketanken Kraka bruger Danmark mindre end OECD-gennemsnittet per elev.

Artiklen fortsætter under annoncen

København: Danmark bruger færre penge på ungdomsuddannelse end gennemsnittet i OECD. Det viser en analyse fra tænketanken Kraka, der har sammenlignet udgifterne på området i de 34 medlemslande.

Nu skal de danske uddannelsesinstitutioner så spare yderligere to procent, og Dansk Industri frygter, at danske unge i fremtiden vil være dårligere uddannet end deres konkurrenter i udlandet.

RB PLUS Inklusion: Nu lyttes der til børnene

- Der er ikke tvivl om, at det, vi ser i øjeblikket, vil ramme os på sigt, for vi får dårligere uddannelse, siger underdirektør Charlotte Rønhof fra Dansk Industri.

- Det er fremtidens arbejdskraft, vi taler om. Der er ikke nogen virksomhed, der er bedre end dem, man har ansat, siger hun.

Ifølge Krakas analyse ligger Danmark over OECD-gennemsnittet på en opgørelse over de enkelte landes udgifter til ungdomsuddannelser som andel af BNP.

Men hvis udgifterne deles ud på antallet af elever, ryger Danmark nede på en 24.-plads ud af 34.

Charlotte Rønhof understreger, at hun ikke har nærlæst Krakas analyse, og at det generelt er vanskeligt at sammenligne udgifter på tværs af lande.

Erhverv

Men grønthøsterbesparelserne på finansloven, hvor rektorerne skal finde to ekstra procent på budgetterne, vil betyde dårligere uddannelse, mener underdirektøren.

- Hvis man bliver ved med at spare på uddannelse, så bliver den naturlige konsekvens, at man som elev får mindre og dårligere undervisning, mindre tid med underviseren og mindre feedback på opgaver, siger Charlotte Rønhof.

Danske unge har en række styrker med i bagagen. Blandt andet er de vant til at arbejde sammen, og de bliver både derhjemme og i skolen opdraget til at stille kritiske spørgsmål.

unge

Men hvis besparelserne fortsætter, mener Charlotte Rønhof, at de danske virksomheders konkurrenceevne vil blive svækket.

- Det er farligt, for det er ikke noget, man oplever fra dag til dag. Det kommer lige så stille til at tære, siger hun.

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Afkastene i Sampensions markedsrenteprodukt 3 i 1 Livspension har været ganske pæne og landede i 2016 på 8,4 % for en 45-årig kunde med moderat risiko. Dermed placerer Sampension sig foran mange konkurrenter på årets afkast.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen