Del : SMS
Berlingske Business

Desperate ledige stormer vikarbureauerne

13BUSVikar.jpg
En stigende andel af de ledige forsøger at komme tilbage på arbejdsmarked gennem vikabureauerne. Her det hos brødvirksomheden Lantmännen, der blandt har vikarer ansat. Foto:

Flere arbejdsløse forsøger at redde privatøkonomien med vikararbejde.

Artiklen fortsætter under annoncen

Stadig flere ledige flokkes til landets store vikarbureauer i et forsøg på at redde privatøkonomien med vikararbejde, så de ikke mister retten til dagpenge eller efterløn, skriver Politiken.

»Selv om vi ikke laver statistikker, kan vi mærke, at der er rigtig mange dagpengemodtager blandt dem, der søger ind som vikarer. Og de er meget mere sultne efter arbejde, end vi er vant til, og parate til at gå ind i vikariater med et jobindhold, der ligger langt fra deres sædvanlige fag og lønniveau. Nogle siger ligefrem: Jeg tager hvad som helst«, fortæller Kristian Nærø, øverste chef for den danske afdeling i det internationale vikarbureau Manpower.

En analyse fra Vikarbureauernes Brancheorganisation (VB) viser, at der i 2013 har været en kraftig stigning i beskæftigelsen inden for vikarbureauer, der nu tæller omkring 25.000 personer.

3F mener, at halveringen af de lediges dagpengeperiode fra fire til to år en afgørende årsag til, at mange ledige prøver lykken som vikarer.

»Der er ingen tvivl om, at dagpengestramningerne har været med til at øge antallet af vikarer. Når folk er ved at falde ud af dagpengesystemet, bliver de mere aggressive i forhold til jobbene«, siger forhandlingssekretær i 3F Industrigruppen Bjarne Mortensen.

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere