Berlingske Business

Danskerne kommer for sent og SMSer under møder

Smartphone handheld in closeup
Det er svært at holde fingrene væk fra mobilen under møder med virksomheder, viser en ny rundspørge.

Det står skidt til med mødedisciplinen her hjemme. Mange ledere oplever, at medarbejdere ofte kommer for sent til møder og SMSer undervejs. Problematisk, fastslår ledelsesrådgiver.

Artiklen fortsætter under annoncen

Spillereglerne er klare, når det gælder mødekulturen på danske virksomheder: Man skal komme til tiden og have fokus på mødets indhold - ikke på sin smartphone.

Trods den klare holdning sker det dog tit, at medarbejdere kommer for sent og har travlt med at SMSe under møder. Det viser en ny undersøgelse fra Lederne, skriver nyhedsbrevet Lederne Mandag.

75 procent af de flere end 2.000 adspurgte ledere fastslår i undersøgelsen, at det ikke er acceptabelt at komme for sent til møder. Men når lederne skal svare på, hvordan det står til med punktligheden, så svarer 40 procent, at én eller flere medarbejdere »ofte« eller »hele tiden« kommer for sent til møder.

Samtidig svarer cirka to ud af tre ledere, at det ikke er i orden at svare på telefonopkald, e-mails eller SMSer under møder. Og alligevel konstaterer næsten hver tredje leder, at det foregår.

vibeke skytte

Ledelsesrådgiver hos Lederne Helle Bruun Madsen finder det problematisk, at det står så skidt til med mødedisciplinen.

»Hvis det bliver mere reglen end undtagelsen at komme for sent til møder, så er det udtryk for mangel på respekt for de øvrige mødedeltagere. Det skaber irritation, undergraver mødelederens autoritet og kan føre til, at mødet trækker unødvendigt ud. Det kan også blive opfattet som manglende respekt, hvis man sidder med øjnene rettet mod sin smartphone under møder frem for at have øjenkontakt med de øvrige mødedeltagere,« siger hun til Lederne Mandag og tilføjer, at hun mener, de ansatte skal lade smartphonen blive i tasken.

Men selvfølgelig kan der være undtagelser for reglerne, understreger Helle Bruun Madsen:

»Hvis man for eksempel venter en meget vigtig SMS eller e-mail, er det en god idé fra mødets start at sige det til de øvrige mødedeltagere, så de er forberedte på, at man kan blive nødt til at holde øje med, hvad der tikker ind på telefonen, og at man måske bliver nødt til at forlade mødet kortvarigt.«

Når det gælder ledernes evner til at holde møder inden for den aftalte tidsramme, er der også plads til forbedring, viser undersøgelsen. Således svarer 36 procent af lederne, at det »ofte« eller »hele tiden« sker, at møderne trækker længere ud, end det var aftalt.


Teamwork

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Trump har sat en lille kæp i det globale klimahjul ved at genåbne tidens mest kontroversielle olieledninger. Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvorfor det alligevel er det økonomiske ra...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen