Del : SMS

Danskerne har rekord i bijob

pix-kalender
Modelfoto

Stik imod hvad de fleste måske lige tror, er danskerne nogle af verdens mest flittige, når det handler om at have bijob.

Artiklen fortsætter under annoncen

Danskerne beskyldes ofte for at arbejde for lidt og have alt for meget ferie, for lang barselsorlov, korte arbejdsuger og masser af fridage ud over dette.

Men rent faktisk er danskerne det folkefærd inden for EU, der er det mest flittige, når det kommer til at have bijob, viser en ny optælling fra Danmarks Statistik.

Det er hele 8,5 procent af alle med arbejde, eller 232.000 personer, der jævnligt knokler løs med foredrag, undervisning, skrivning af bøger eller andre typer af sidejob, som varetages ved siden af andet arbejde.

Læs også: Chefer må godt kontrollere bijobberi

Det sker, selv om de danske personskatter er verdens højeste og ofte beskyldes for at fratage danskerne enhver lyst til at yde lidt ekstra.

Men rent faktisk viser det sig, at lande som Bulgarien, Slovakiet, Italien, Ungarn, Tjekkiet, Irland og Spanien, der har nogle af EUs laveste skatter, også er de steder, hvor færrest er aktive med bijob.

Flittige danskere

I hele EU er det 3,8 procent af alle beskæftigede, der har mere end én arbejdsgiver, så den danske flid på dette område er i gennemsnit mere end dobbelt så stor som i andre lande

Ofte beskyldes folk med bijob for at hugge arbejde fra ledige og dermed være med til at holde en pæn bid af arbejdsstyrken låst fast på samfundets udskiftningsbænk som ledige, mens de beskæftigede morer sig inde på spillebanen.

Men folk med bijob har typisk arbejde, som andre ikke kan udføre på samme tid af døgnet, eller fordi de har særlig viden eller kvalifikationer på bestemte områder.

Læs også: Overlægers bijob skal bremses

Topjuristen, som underviser få timer om ugen i børsret på Københavns Universitet, eller lægen, der i fritiden vaccinerer danske turister på vej mod fremmede himmelstrøg, er eksempler på dette.

Men skolelæreren, som kører taxa i weekenden, hvor de fleste helst vil holde fri, eller postbuddet, som fanger sild og torsk hver eftermiddag, er også med til at holde samfundet i gang.

Forbruget øges

Samtidig modtager alle med bijob løn og honorarer for deres arbejde. Når de penge forbruges, er det med til at skabe efterspørgsel og job inden for andre sektorer og fag.

De mange, som gerne vil udføre bijob, er også med til at gøre arbejdsstyrken fleksibel og udfylde huller rundt omkring på private og offentlige arbejdspladser, hvilket er til stor gavn for samfundet.

Læs også: Dommere har bijob til en million kr.

 Mange bijob er således små, kortvarige arbejdsopgaver, som ikke kan udfylde en fuldtidsstilling.

Unge er de mest flittige bijobbere, fremgår det af undersøgelsen, og det hænger måske sammen med, at de er de mest sultne rent økonomisk, især hvis de lige har etableret sig med børn og bolig.

Men måske også fordi de har mere energi og gåpåmod end de lidt ældre. For mange unge kan bijob også være en smutvej til ekstra viden og bedre betalte job på sigt, hvorfor de af rent karrieremæssige grunde påtager sig et lille ekstra arbejde.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.

Brandview produceres i tæt samarbejde med Public Impact, som er Berlingske Medias content marketing bureau. Læs mere om Public Impact og Brandview eller kontakt salgschef Suzie Hove på suzh@berlingskemedia.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

For under et år siden var olieprisen i frit fald. Hele verden holdt vejret og markederne skælvede af både glæde og gru. Men pludselig er der ingen, der taler om olie længere. Hør investeringsdirektør...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere