Del : SMS
Berlingske Business

Dansker er blandt verdens 100 mest indflydelsesrige CSR-ledere

28BUSLouise Koch.jpg
Louise Koch mener selv, det er hendes forretningsmæssige tilgang til bæredygtige projekter, der har gjort hende til en af verdens mest indflydelsesrige CSR-chefer. Foto: Dansk Erhverv

Størst mulig indflydelse på at gøre verden til et bedre sted er det, der driver Dansk Erhvervs chef for bæredygtig forretningsudvikling, Louise Koch. Hun er nu på listen over verdens 100 mest indflydelsesrige CSR-ledere.

Artiklen fortsætter under annoncen

Louise Koch vil gøre verden bedre. Det er derfor, hun har uddannet sig til antropolog. Hun er idealist, men ifølge sig selv en pragmatisk én af slagsen.

»Jeg kunne godt gøre en forskel ved at være NGOer eller iværksætter for mit eget bæredygtige projekt, men jeg vil gerne arbejde på et større tandhjul, hvor jeg kan nå længere ud. Det, der driver mig ved min stilling som CSR-chef (corporate social responsibility, red.), er, at jeg har meget større indflydelse og kan igangsætte projekter i meget større skala,« siger Louise Koch, der står for at vejlede Dansk Erhvervs medlemsvirksomheder om, hvordan de styrker deres forretning med bæredygtighed.

Blandt andet vejleder hun virksomheder om, hvordan de kan gøre deres forretning mere energi­effektiv, hvordan de kan bruge en bæredygtig profil som markedsføring, og hvordan de styrker arbejdsforholdene i alle leder af leverandørkæden.

For sin indsats høster Louise Koch nu international anerkendelse. Hun er som eneste dansker på listen over verdens 100 mest indflydelsesrige CSR-ledere.

14BUSMoe-195216.jpg

Inden Louise Koch blev ansat i Dansk Erhverv, var hun med til at udvikle vandforsyningskonceptet Lifelink for Grundfos. Et projekt hun forudser vil få en revolutionerende betydning for vandfor­syning i udviklingslande i de kommende år.

Mens Grundfos’ ingeniører tog sig af den tekniske udvikling af vandforsyningen, stod Louise Koch i spidsen for at implementere projektet i Kenya.

Hvad skulle der til for, at kenyanerne ville få ejerskab til vandforsyningen? Hvordan kom de til at forstå værdien af det rene vand? Og hvordan sikrer man, at der er råd til service og vedligehold på langt sigt?

Det var blot nogle af de spørgsmål, Louise Koch skulle finde svar på.

22BUSUS-GOOGLE-UPDATES-ITS-.jpg

Både i arbejdet med Grundfos og med Dansk Erhvervs medlemsvirksomheder er den pragmatiske tilgang afgørende.

»Det er vigtigt, at CSR-arbejdet ikke bare er en løftet pegefinger for virksomhederne, men at virksomhederne forstår det som en forretningsmulighed,« siger Louise Koch.

Hun er overbevist om, at fokus på bæredygtig forretning kun vil stige.

Både fordi globale problemer som fattigdom og klimaforandringer i løbet af de seneste 15 år er rykket op på den politiske dagsorden, men også fordi bæredygtige strategier oftere er en betingelse, hvis de danske virksomheder ønsker at samarbejde med store internationale spillere.

 

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere