Del : SMS
Berlingske Business

Dansk superiværksætter: Opgøret med de faste rammer er kommet for at blive

martin
Ifølge Martin Thorborg, der i dag er direktør i selskabet Dinero, der har udviklet et bogføringsprogram rettet mod selvstændigt erhvervsdrivende typisk i enkeltmandsselskaber, er on demand-økonomiens indtog i jobformidling kommet for at blive. Foto:

Mange danskere sætter friheden til at bestemme selv højere end pensionsopsparing og en fast månedlig løncheck. Det mener den kendte danske iværksætter Martin Thorborg, der er medstifter af den største danske platform for freelancere, Amino, og direktør i softwareselskabet Dinero.

Artiklen fortsætter under annoncen

Mens en portal som Upwork.com er ny i en dansk sammenhæng, er formidling af freelanceopgaver over nettet ikke nyt i Danmark. Iværksætterforummet Amino, som er stiftet af iværksætteren Martin Thorborg, formidler i dag freelanceopgaver inden for alt fra IT-udvikling til administrative opgaver. Omkring 9.500 freelancere er i øjeblikket registreret her. I lighed med hos Upwork.com og andre globale platforme rater virksomhederne også her freelancere, efter at de har udført opgaven.

I modsætning til Upwork.com er servicen imidlertid gratis.

Ifølge Martin Thorborg, der i dag er direktør i selskabet Dinero, der har udviklet et bogføringsprogram rettet mod selvstændigt erhvervsdrivende typisk i enkeltmandsselskaber, er on demand-økonomiens indtog i jobformidling kommet for at blive.

»En stor del af befolkningen, både i USA og Europa arbejder i dag som freelancere og har ingen fast arbejdsgiver. Det er noget arbejdsgiverne ønsker og noget, som folk efterspørger. Mange vil gerne have en hverdag, som de selv kan tilrettelægge, og f.eks. hente børnene tidligt. Internationalt er det en kæmpe trend, mens det indtil nu har været noget mindre i Danmark, fordi vi allerede har en hel del fleksibilitet indbygget i arbejdsmarkedet. Men det kommer også her,« siger Martin Thorborg.

28BUSkim2-153426.jpg

Forstår bekymringen

Han forstår godt, at udviklingen bekymrer i fagbevægelsen, men han mener ikke, at fagforeningerne skal gøre sig håb om, at man kan bremse udviklingen gennem regulering og overenskomstlignende aftaler.

»Den her udvikling kan man ikke bygge ind i de eksisterende systemer. Jeg kan godt forstå, at fagforeningerne er bekymrede, både fordi det rammer dem på deres job, og fordi der ligger en reel bekymring bag. Men ønsket om mere fleksibilitet og selvbestemmelse i arbejdsdagen er ikke noget, der forsvinder,« siger Martin Thorborg.

pix-DESI

Alligevel mener han ikke, at det giver mening at forsøge at regulere området, så freelancere og selvstændige er sikret et minimum af sociale rettigheder.

»Når man er selvstændig, må man selv betale, hvis man bliver syg, man må selv spare op til sin pension, og man må leve med, at man i langt de fleste tilfælde ingen opsigelse har. Det er en forandring af vilkårene for mange på arbejdsmarkedet, og jeg kan godt forstå, at fagforeningerne er bekymrede,« siger Martin Thorborg.

»Men det er sjældent, jeg møder folk, der er kede af det. Jeg ved selvfølgelig ikke, hvordan de så har det, når de fylder 70 år og ikke har fået sparet op til pension. Men her og nu betyder det rigtigt meget, at de kan hente tidligt eller styre deres tid selv. De er ikke rige. Mange kører rundt med en indkomst, som man ikke ville mene, at en kontanthjælpsmodtager kan leve for. Men holdningen er sådan lidt: Ja, ja, og hvad så. Det, der tæller, er at kunne tilrettelægge det hele lidt federe og få balance i tilværelsen frem for et fast arbejde sat i faste rammer,« siger Martin Thorborg.

q

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

På trods af store udfordringer med infrastrukturen i mange af de store byer har et partnerskab mellem det offentlige og private længe været en sovende kæmpe.Hør Sampensions direktør Hasse Jørgensen fo...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere