Del : SMS
Berlingske Business

Danmark taber kapløb om tekniske hjerner

Studiestart i Aalborg
På trods at, at rekordmange studerende begyndte på landets universiteter dette semester, er optaget på de tekniske uddannelser stagneret over de sidste ti år. (foto: studiestart på Aalborg Universitet 1. september 2011). Foto:

De seneste ti år er antallet af danske studerende, der vælger tekniske uddannelser, stagneret - imens stormer antallet af tekniske studerende frem i vækstlandene i Asien.

Artiklen fortsætter under annoncen

På trods af årtiers indsats for at få flere unge til at vælge naturvidenskab er udviklingen i antallet af studerende på de naturvidenskabelige uddannelser stort set stillestående. Han peger på, at Danmark er placeret langt efter andre OECD-lande, når det kommer til evnen til at tiltrække unge til naturvidenskabelige og tekniske uddannelser.

Det viser de seneste tal fra OECD og Universitets- og Bygningsstyrelsen. Mens næsten 40 procent af de fuldførte kandidatuddannelser i Danmark er inden for det samfunds-videnskabelige område, og 25 procent er inden for humaniora, udgør de fuldførte kandidatuddannelser inden for naturvidenskab kun 15 procent og inden for teknisk videnskab kun ti procent.

Kun sidste år så man en lille forøgelse i søgningen til de tekniske uddannelser. Den fremgang er nu helt væk igen, viser de nye tal.

»Hvis ikke vi fremadrettet prioriterer det tekniske område meget mere, går vi glip af en vækstmulighed, jeg ikke mener, vi har råd til at tabe på gulvet. Det er jo bevist, at netop ingeniører er blandt de erhvervsgrupper, der skaber mest vækst og trækker andre nye job med sig. Ved at satse på de tekniske uddannelser, skaber vi altså grobund for vækst. Men det kræver politisk vilje til at prioritere, for det kommer ikke af sig selv,« siger Anders Bjarklev, der netop er tiltrådt som rektor på Danmarks Tekniske Universitet, DTU.

Danmark bliver overhalet

Blandt andet har lande som Sydkorea, Israel, Sverige, Tyskland og Tyrkiet langt større held til at få unge til at søge ind på ingeniørstudierne.

»Den internationale konkurrence er benhård. Hvis man tager et land som Korea, bruger det cirka halvdelen af sit uddannelsesbudget på tekniske og naturvidenskabelige uddannelser, hvor det i Danmark er under 15 procent. Vi er nødt til at indse, at det kræver politisk støtte, hvis vi skal fastholde Danmarks position som et stærkt land også på det tekniske område,« siger Anders Bjarklev.

Han får opbakning fra erhvervslivets organisation DI, der er stærkt bekymret over, at udviklingen trods årtiers debat ikke er ændret.

»Jeg ser tre hovedområder, hvor vi bør gribe ind, hvis vi vil sikre øget søgning til de tekniske uddannelser. Der skal helt afgørende politisk mod og vilje til prioritere temaet. Folkeskolen skal være stedet, hvor vi skaber interesse for fagene - og ikke som i dag kvæler den godt og grundigt,« siger Charlotte Rønhof, forskningspolitisk chef i DI.

»Det kræver først og fremmest, at eleverne i naturfagene bliver undervist af lærere, der selv har fagene som linjefag. Og endelig har universiteterne et samfundsansvar for at justere på deres optag, så man ikke bare ukritisk opretter studiepladser på humaniora.« .



INFOshop: Her er Danmarks bedste skoleguider


INFOshop: Studerende om deres privatøkonomi og job

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere