Del : SMS
Berlingske Business

Danmark er en uudnyttet guldmine

Rekrut_Business
Indiske Manas Mani, der arbejder i Nordea Capital Markets og har studeret i Danmark, er et eksempel på en af de udlændinge, som Danmark gerne vil have fat i. Foto:

En ny rekrutteringsstrategi skal sikre, at vi tiltrækker flere højtudannede udlændinge, fastslår regeringen, der dog vil love flere offentlige kroner til markedsføring. DI mener fortsat, at der er meget at gøre.

Artiklen fortsætter under annoncen

Paradokset kan næppe være mere tydeligt. Danmark har alle forudsætninger for at blive en magnet for internationalt talent, men alligevel er vi dårligere end vores nabolande til at tiltrække de ombejlede globalt orienterede talenter, som alle lander kæmper om.

I regeringen arbejder man på en ny strategi for international rekruttering, og de Radikales arbejdsmarkedsordfører, Nadeem Farooq, fastslår, at der skal trykkes på mange forskellige knapper for at få udlændingene til Danmark. Han er dog ikke klar med en fast melding om, hvorvidt strategien vil indeholde nye initiativer om markedsføringen af mulighederne i Danmark.

»Strategien kommer til at handle om, hvordan vi kan gøre det mindre bøvlet at komme til Danmark. Vi vil gøre noget ved sagsbehandlingen, og vi ser på, hvad der kan gøres for de medfølgende ægtefæller. Jeg kan ikke love, at vi sætter et nyt millionbeløb af til ekstra annoncering. Men vi vil sikre, at flere informationer hos de danske myndigheder skal kunne findes på engelsk,« siger Nadeem Farooq.

23BUSForside-Manas-Mani.jpg

Regeringens rekrutteringsstrategi ventes klar til foråret, og beskæftigelsesminister Mette Frederiksen (S), der står i spidsen for arbejdet, har tidligere fastslået over for Berlingske Business, at man i forbindelse med strategien vil kigge på ordningerne for arbejdstilladelser, sagsbehandlingstider og en stribe andre ting.

Nadeem Farooq er enig med forskerholdet fra INSEAD, der netop har placeret Danmark blandt de mest attraktive lande for udenlandske talenter.

»Vi er en guldmine, der mangler at blive udvundet. På trods af høje skatter og afgifter har vi noget rigtig godt at tilbyde talenter. Vi har ofte fleksibilitet i jobbet, vi har tryghed, vi har en belønning af den enkeltes indsats, og det er nemt at etablere virksomheder,« siger han.

I erhvervsorganisationen Dansk Industri (DI) har man flere gange kritiseret rammevilkårene for tiltrækning af internationale talenter. Organisationen anerkender dog, at Danmark har en række gode forudsætninger for at appellere til talenterne. Men der er fortsat en række ting, der trækker i den anden retning. På negativsiden kan man nævne, at Danmark er et lille land, et lille sprogområde, og at vi har en høj indkomstskat. Men også mere konkrete barrierer som sagsbehandlingen er problematisk, mener DI.

»Der er sket rigtig meget i forhold til sagsbehandlingen, som helt klart har gjort det lettere for virksomheder at rekruttere udenlandsk arbejdskraft. Men det kan stadig blive mere effektivt og fleksibelt, og vi ser frem til, at regeringen vil kigge nærmere på det i sin reform,« siger Claus Aastrup Seidelin, arbejdsmarkedskonsulent i DI.

23BUSManas-Mani-vaekst_Business

Undersøgelsen fra INSEAD fastslår ligesom DI, at indkomstskatten er et hæmmende element. På dette parameter rangerer Danmark således som nummer 93 ud af 103. Men ifølge undersøgelsen opvejes det altså i rigt mål af en lang række andre parametre, herunder vores vidensbase, livskvalitet og den relativt korte vej fra bunden til toppen.

Det har ikke været muligt at få en kommentar fra beskæftigelsesminister Mette Frederiksen.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

På trods af store udfordringer med infrastrukturen i mange af de store byer har et partnerskab mellem det offentlige og private længe været en sovende kæmpe.Hør Sampensions direktør Hasse Jørgensen fo...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere