Del : SMS
Berlingske Business

Dagpengeregler tvinger Lars ned i sofaen

lars

46-årige Lars Pries har i snart to år søgt 2.500 job og tyet til de mest utraditionelle metoder for at arbejde. Nu er han tvunget til at være ledig i stedet for at tage imod et deltidsjob eller vikariat.

Artiklen fortsætter under annoncen

Han har hængt et to gange tre meter stort banner op på Hillerød Kræmmermarked, hvor der står »arbejdsløs« til skue for 75.000 forbipasserende.

Han har lavet en salgsbrochure med sig selv på 12 sider på dansk og engelsk og fået et konsulentfirma til at foretage telefonopringninger til 30 virksomheder.

Han har gennemført en marketing-kampagne til de 650 personer, han har i sit netværk, hvor han gør opmærksom på sin situation.

Dertil kommer et utal af visitkort, avisartikler, en hjemmeside, rekrutteringsbureauer og ansøgninger til forskellige stillinger i stort set alle brancher.

Han har sendt 2.500 ansøgninger - både uopfordret og til opslåede stillinger - inden for de seneste to år.

»Men lige netop deltidsjob og vikariater kan jeg ikke søge, fordi jeg så kommer til at miste det halve år ekstra på dagpenge, som jeg har fået frem til næste sommer. Bare tre dage som vikar betyder, at jeg mister et halvt års ekstra dagpenge. Det tør jeg ikke satse på, for jeg ved jo ikke, om jeg kan få et fast job inden,« siger Lars Pries, der har hus, to børn og en kone med et pædagogjob på nedsat tid.

Ked af »Dovne Robert«

Lars Pries er uddannet civiløkonom og har mere end 20 års erfaring på arbejdsmarkedet.

Han har gode anbefalinger fra tidligere job og ønsker først og fremmest at komme i arbejde og har siden maj forsøgt at gøre politikerne opmærksomme på problemet.

Selv rengøringsjob tager han gerne imod, hvis ellers han kunne komme i betragtning.

»Men det kan jeg ikke, fordi arbejdsgiverne regner med, at jeg stopper så snart jeg får et andet job, så jeg kommer ikke i betragtning,« siger han og fortsætter:

»Løsningen ville være at ændre reglerne, så jeg ikke blev tvunget til at sidde i sofaen i et halvt år, men rent faktisk kunne tage imod kortere job. Det ville også holde mig i gang og betyde, at jeg ikke går ledig så længe ad gangen,« siger han.

Han er ked af den debat, som den nu famøse »Dovne Robert« har sat i gang; for er der noget, de fleste ledige vil, så er det at komme i arbejde, mener han. Selv har han oplevet af få afslag på afslag.

Eksempelvis ville et rådgivende ingeniørfirma gerne have ham som projektleder, men kun som gratis arbejdskraft de første tre måneder. Et andet firma fravalgte ham, fordi de mente, han var en belastning i forhold til udstationering i udlandet. Hans seneste afslag skyldes, at virksomheden mente, at de havde svært ved at udfordre ham på sigt.

»Jeg er stadig fuld af gå-på-mod, men må indrømme, at jeg snart ikke har flere penge til at lave kampagner,« siger han.

Overvejer at blive skilt

Lars Pries har netop sendt en uopfordret ansøgning til samtlige af Folketingets medlemmer, for han er nu desperat. Overvejelserne går på alt fra at lade sig skille, så hans kone kan overleve ved at få fripladser til institutioner, modtage børnepenge og hustrubidrag eller at flytte til et socialt boligbyggeri.

»Eller skulle man hoppe ud foran et tog, så familien får forsikringspengene og kan fortsætte med at bo trygt? Overvejelsen har været der,« siger han.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere