Berlingske Business
LIVE
13:30 Vestas-aktien fortsætter ned efter slinger i regnskab

Borgmester kræver lærepladser i offentlige projekter

AMAllerslev_Business
Anna Mee Allerslev, borgmester for Beskæftigelses- og Integrationsforvaltningen i København, vil have regler for antallet af praktikpladser ved offentlige projekter. Foto:

Frivillige aftaler nytter ikke. Virksomheder skal forpligte sig til at oprette lærepladser, mener Københavns beskæftigelsesborgmester Anna Mee Allerslev.

Virksomheder skal forpligtes til at oprette lærepladser, hvis de vil gøre sig forhåbninger om at udføre opgaver for det offentlige.

Det mener beskæftigelses- og integrationsborgmester Anna Mee Allerslev (R) fra Københavns Kommune. Det faktum, at det københavnske metrobyggeri hidtil kun har taget to lærlinge, viser ifølge hendes vurdering, at frivillige aftaler har spillet fallit.

- Hidtil har vi stolet på, at frivillige aftaler om lærepladser er vejen frem. Metroselskabet har endda været fremhævet som mønstereksempel, men nu ser vi tydeligt, at det ikke er rigtigt, siger borgmesteren, der betegner manglen på læreplader som en af de største udfordringer på uddannelsesområdet.

- Alene i Københavns Kommune har vi 1.700 unge, der ikke kan komme videre med deres uddannelse, fordi de ikke kan få en læreplads. I hele Storkøbenhavn er det over 3.000. Vi er nødt til at finde en løsning, og derfor skal vi indføre hårde sociale klausuler i offentlige byggeprojekter, siger Anna Mee Allerslev.

Hun understreger, at hun som udgangspunkt er tilhænger af frivillighed.

- Men der kan være brug for at bryde virksomheders kultur og vaner ved at stille krav, lyder det fra borgmesteren.

Hos Enhedslisten på Københavns Rådhus er der også vrede over det beskedne antal lærepladser i metrobyggeriet. Beskæftigelsesordfører Signe Færch (Ø) kræver en redegørelse fra overborgmester Frank Jensen (S).

Det er helt til grin, at Københavns Kommune bruger millioner på at udarbejde strategier for flere praktikpladser, mens der ikke skabes praktikpladser på det største offentlige byggeri i Københavns historie, siger hun i en pressemeddelelse.

Også Enhedslisten vil have sociale klausuler om lærepladser i de kontrakter, som kommunen indgår med private virksomheder.

- Når vi bygger for så mange milliarder skattekroner, skal det selvfølgelig også skabe lærlingepladser. Alt andet ville jo være åndssvagt, siger Signe Færch.

Byggeriet af metroens cityring koster 22,2 milliarder kroner og ventes at være afsluttet i 2019.

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen