Del : SMS
Berlingske Business

Bøder sikrer stabilt kontingent

Fagforeningen bruger det bodsbeløb, virksomhederne betaler til at undgå kontingentstigninger, siger formanden for den grønne gruppe, Arne Grevsen. Han afviser, at 3F forsøger at konvertere udlændingenes efterbetaling til bod.

Artiklen fortsætter under annoncen

Det er vrøvl af værste skuffe, når arbejdsgiverforeningen GLS-A ankager 3Fs Grønne Gruppe for at ville konvertere de udenlandske sæsonarbejderes efterbetaling til bod til fagforeningen selv i sager om overenskomstbrud.

Sådan lyder det fra formanden for gruppen i 3F, Arne Grevsen.

»Vi laver et forlig med arbejdsgiverne ud fra, hvor meget de har snydt for. Ofte skylder de faktisk meget mere, men vi har svært ved at dokumentere det. Så påstanden om, at vi vil have mere i bod end til efterbetaling, er helt hen i hampen.«Senest har en ærteproducent på Fyn betalt 150.000 kroner til jer for at have snydt sine ansatte, mens kun seks rumænere fik 50.000 kr. Hvorfor?»Fordi der kun var seks ansatte, som havde rettet henvendelse til os. Resten havde ikke gjort krav på noget, tværtimod havde de faktisk bedt os lade dem være i fred. Vi kan jo ikke udbetale penge til folk, vi ikke kender identiteten på.«Kunne I gemme pengene og for eksempel informere de andre rumænere om, at de har penge til gode?

»Nej, sådan foregår det ikke. Mange af dem er jo rejst hjem nu og ønsker ikke at have noget med os at gøre, selv om vi har forsøgt at fortælle dem om vores fagforening. Men jeg synes da, du skal spørge arbejdsgiveren om, hvorvidt han vil sørge for, at de får udbetalt det, han skylder dem. Det er da ham, der skal sørge for, at det sker, og det er ham, som har deres navne og kontaktoplysninger.«

Hvad bliver der af pengene?

Nu spørger jeg til de penge, han har betalt til jer?

»Jeg kender ikke den præcise fordeling, men jeg kan sige, at vi selvfølgelig har betalt pengene til vores medlemmer på virksomheden, og boden går så til vores fælles bodskasse. Den bliver blandt andet brugt til at sikre, at vi ikke skal sætte kontingentet op over for vores øvrige medlemmer. På den måde sikrer vi, at vi kan vedligeholde vores overenskomster. Men jeg vil gerne understrege, at de bodbeløb, vi får, er et langt, langt mindre beløb end det, vi bruger på at kontrollere de arbejdsgivere, der snyder med lønnen. Det er ikke sådan, at vi køber flødeskumskager, hvis det er dét, du mener.« Hvordan når I frem til, hvor stor boden skal være i de her sager?»Det er en vurdering fra sag til sag. Der er jo meget forskellige måder, arbejdsgiverne kan snyde med overenskomsten på. Vi laver en beregning på baggrund af, hvad de ansatte er blevet snydt for, og så diskuterer vi, hvor stor boden skal være ud fra, at det selvfølgelig ikke skal kunne betale sig at snyde med udenlandsk arbejdskraft. Det er det vigtigste.«Er der retningslinjer for, hvor stor en del der skal være henholdsvis bod og efterbetaling?

»Nej, det er helt forskelligt, men det afhænger som sagt af, hvor grov overtrædelsen er. Hvis sagen ender i Arbejdsretten, er det jo den, der skal fastsætte beløbet.« Mener du, at der er behov for mere transparens om, hvad pengene går til i sådanne sager?»Nej. Det er ikke muligt at lave, for det er vidt forskelligt fra sag til sag. Vores arbejde her handler om at sikre den danske model, som arbejdsgiverne ellers ødelægger.«

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere