Del : SMS
Berlingske Business

Arriva tøffer af med stor CSR-pris

Arriva i Viborg
Tog- og bus­operatøren Arriva blev sent i aftes kåret som vinder på dette års CSR-awards på et benhårdt fokus på medarbejdernes sundhed og mangfoldig­hed. Foto:

Tog- og bus­operatøren Arriva blev sent i aftes kåret som vinder på dette års CSR-awards på et benhårdt fokus på medarbejdernes sundhed og mangfoldig­hed.

Artiklen fortsætter under annoncen

Det blev symbolsk nok en bus, der var med til at sikre tog- og busoperatøren Arriva årets toppris ved de årlige CSR-awards.

I konkurrence med MAN Diesel og ingrediensproducenten Palsgaard var det Arrivas fokus på medarbejdernes sundhed og mangfoldighed, der endte med at gøre udslaget. Siden maj 2013 har Arriva kørt rundt til sine ansatte i sin »Sundhedsbus« og målt blodtryk, givet kostråd og livsstils­tips til sine chauffører. Samtidigt har man givet kurser i rygestop og mental sundhed.

»Arriva tænker socialt ansvar systematisk ind i virksomhedens arbejdsområder, og virksomheden viser stor bredde og kreativitet i sine tiltag,« lyder det blandt andet i begrundelsen for Arrivas pris.

Mange vindere

Arriva vandt i kategorien »People«, der som den eneste kategori uddeles til både store og små virksomheder. Desuden uddeles der også priser for blandt andet miljøfokus, strategi og partnerskaber. For mange er CSR blevet et billede på netop miljøfokus, men det interne CSR-fokus på medarbejdere er faktisk slet ikke nyt i Danmark.

»Jeg vil nærmest sige tværtimod. Det startede i 90erne med det rummelige arbejdsmarked og integrationen fra andre lande. Ansvarlighed i forhold til eksterne interessenter er først kommet til senere,« siger Anne Ellerup Nielsen, der er professor i virksomhedskommunikation ved Aarhus Universitet.

Men medarbejderfokuset har måske været kørt en smule i baggrunden i virksomhedernes generelle CSR-fokus, vurderer professor emeritus og ledelsesekspert Steen Hildebrandt.

»Jeg tror, medarbejderne har været overset i CSR-sammenhæng. Man har i en periode mere tænkt på det, der ligger uden om virksomhederne. Det er måske, fordi medarbejderne har været en selvfølge, men de bliver mere og mere nogle, man har tanke for, når man taler CSR,« siger han.

Kvalmefasen er ovre

Med hvert CSR-show og hver rapport om fænomenet vil der være nogle, der ryster på hovedet over det til tider lidt luftige begreb. Men både Steen Hildebrandt og Anne Ellerup Nielsen mener, at CSR efterhånden har fundet sine ben.

»På et tidspunkt var det meget hyped og stod højt og larmede alle vegne. Dér nåede mange en træthedsfornemmelse, for der var simpelthen for meget snak og for lidt handling. Men i dag er CSR stille og roligt blevet institutionaliseret – det er ikke i så høj grad som tidligere et emne, man italesætter som noget særligt. Det er noget, man forventer, at virksomhederne gør,« siger Anne Ellerup Nielsen.

»CSRs generelle tilstand vil jeg beskrive som behersket fremgang,« siger Steen Hilde­brandt. »Der er nogle, der tager det meget alvorligt, men der er også nogle, der siger, at det er svindel og humbug. Det er et noget uklart billede, men hovedtendensen er, at der langsomt breder sig mere accept og forståelse.«

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere