Del : SMS
Berlingske Business

Antallet af »arbejdende fattige« stiger

En ny rapport viser, at antallet af personer, der arbejder til en løn, som de ikke kan leve af, er stigende.

Artiklen fortsætter under annoncen

Et krisefænomen og et udtryk for, at mange er under uddannelse.

Sådan forklarer professor Flemming Larsen fra Aalborg Universitet, at gruppen af de såkaldte »arbejdende fattige« er stigende.

- Working-poor-fænomenet er jo et reelt problem. Enten i form af meget usikre ansættelsesforhold og at lønningerne er presset så meget ned, at man faktisk ikke kan leve, selv om man er i beskæftigelse. Man skal dog huske, at det er regnet ud per husstand, siger Flemming Larsen til Politiken.

Rengøringen på en skole.

Avisen skriver søndag om en rapport fra EU-kommissionen om den europæiske beskæftigelse og sociale udvikling, der fortæller, at den såkdalte »in-work poverty« er steget i en tredjedel af de europæiske lande. Således også i Danmark, hvor risikoen for at havne i fattigdom som arbejdende er steget fra fem procent i 2008 til 6,3 procent i 2011.

»Arbejdende fattige« bliver ifølge Politiken i Europa defineret som mennesker, der trods fuldtidsbeskæftigelse har en disponibel indkomst, der er under 60 procent af medianindkomsten i det pågældende land.

Inflationen_Business

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere