Del : SMS
Berlingske Business

68.000 ufaglærte mistede deres job sidste år

jobcenter
Ledige søger efter job i jobcenteret på Nyropsgade i København. Foto:

De ufaglærte mistede flest job sidste år. Ifølge nye tal fra Danmarks Statistik måtte 68.187 ufaglærte forlade deres arbejde fra 2009 til 2010.

Artiklen fortsætter under annoncen
Det svarer til, at hver tiende mistede deres job i perioden, skriver Fagbladet 3F.

De ufaglærte er den uddannelsesgruppe, hvor den største del af de beskæftigede forsvandt fra arbejdsmarkedet. Folk med erhvervsuddannelser indtager andenpladsen. Her faldt antallet af folk i arbejde med fem procent.



Køen af langtidsledige bliver længere



- Krisen går ud over de dårligst uddannede. Krisen er gået hen over hovedet på mange af de veluddannede. De har vel højst mærket den ved, at værdien af deres aktier er faldet, siger cheføkonom i 3F, Anita Vium.

Tallene viser at 4.248 flere med en lang videregående uddannelse kom i arbejde fra 2009-2010.


3F-ledighed på 11,7 procent


Professor ved Aalborg Universitet, Flemming Ibsen peger på offentlige investeringer i byggeriet som en løsning.

- Vi er nødt til at have gang i byggeriet igen. Det vil både gavne de kortuddannede, men det vil også have en positivt afsmittende effekt for dem med længere uddannelser, der står uden job, siger Flemming Ibsen til Fagbladet 3F.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere